|
עיקר קיום לימוד התורה תלוי בבחורי ישראל
|
|
|
|
וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים: (כד, ה)
כתב רש"י ז"ל "את נערי", הבכורות. (במדבר ד', ח'). וכן הוא בתרגום יוב"ע, ושדר ית בוכרי בני ישראל, ארום עד ההיא שעתא הות פולחנא בבוכריא, דעד כדון לא אתעביד משכן זימנא, ועד כדון לא אתייהיבת כהונתא לאהרן, וכו'. וכן תירגם אונקלוס, ית בוכרי וכו'. והראב"ע ז"ל כתב שהם בני הזקנים הבחורים שעלו עם משה. ורשב"ם ז"ל כתב, בכורות. והוא כדברי רש"י בשם חז"ל.
|
קרא עוד...
|
|
|
ההבדל שבין משה רבנו לאהרן ובניו ושאר העם
|
|
|
|
וְנִגַּשׁ משֶׁה לְבַדּוֹ אֶל ה' וְהֵם לֹא יִגָּשׁוּ וְהָעָם לֹא יַעֲלוּ עִמּוֹ: (כד, ב)
לפי מה שכתבתי בסוף המאמר הקודם, שאעפ"י שהשם אמר למשה שיעלה עם אהרן וכו', מ"מ לא דומה עלייתו של משה לעלייתו של אהרן, ולא עליית אהרן כעליית נדב ואביהוא, ולא זה וזה כעליית שבעים זקני ישראל, אלא איש על דגלו ואיש כמעלתו ועלייתו, מעתה יובן היטב פסוק זה, וניגש משה לבדו אל ה' והם לא יגשו, כלומר למדרגה שמשה ניגש לקרבה אל ה', לשם לא יגשו הם ואפילו אהרן, כי זו מחיצתו שלו בלבד. ומינה תלמד שיש גם דרגה ומחיצה לאהרן לבדו, ולנדב ואביהוא לבדם וכו'. וגם לשבעים הזקנים יש מחיצות של הגדולים והבינוניים והקטנים. והעם לא יעלו עמו, כלומר אפילו תחילת העלייה בהר, רק יעמדו על עומדם ומשם יכינו לבם ויתקרבו אל ה' כפי כוחם וכפי הכנתם.
|
קרא עוד...
|
|
|
על חובת ההתרחקות מן הטומאה ומן הע"ז
|
|
|
|
לֹא תִכְרֹת לָהֶם וְלֵאלֹהֵיהֶם בְּרִית, לֹא יֵשְׁבוּ בְּאַרְצְךָ פֶּן יַחֲטִיאוּ אֹתְךָ לִי כִּי תַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵיהֶם כִּי יִהְיֶה לְךָ לְמוֹקֵשׁ: (כג, לב-לג)
הרמב"ן ז"ל פירש, "לא תכרות להם ברית", להחיות מהם כל נשמה. "ולאלהיהם", יזהיר שלא יכרות להם ברית להניח ע"ז שלהם, אלא שיהרסם וישבר מצבותם, וע"ש עוד שפירש דהכונה להם ולאלהיהם, שבעודם עובדים ע"ז לא תכרות להם ברית, אבל אם קבלו עליהם שלא לעבוד ע"ז רשאי הוא לקיימם. והטעם לכל זה מבואר בפסוק הבא (לג) שנא', לא ישבו בארצך פן יחטיאו אותך לי, כי תעבוד את אלהיהם וגו'. ופירש"י ז"ל שתיבת "כי" פירושה אשר, שהוא אחד מארבע לשונות שתיבת "כי" משמשת, ע"ש. והרמב"ן ז"ל דחה פירושו של רש"י ז"ל, ופירש "כי" מלשון "פן", כלומר, פן תעבוד את אלהיהם. ע"ש.
|
קרא עוד...
|
|
|
על עבודת ה' ושכרה
|
|
|
|
וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' אֱלֹהֵיכֶם וּבֵרַךְ אֶת לַחְמְךָ וְאֶת מֵימֶיךָ וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ: (כג, כה)
הרב בעל הטורים כתב "ועבדתם", הוא לשון רבים, שזו תפלת רבים שאינה נמאסת (ברכות ח, א). "וברך את לחמך", לשון יחיד, דלכל אחד ואחד מברך לפי ענינו (כתובות ס"ז ע"ב).
והרב כלי יקר כתב, ויש אומרים שעבודת ה' טוב יותר כשרבים מתקבצים להתפלל, כי הן אל כביר לא ימאס. אבל בעניני אכילה טוב יותר כשכל אחד אוכל פתו לבדו, ולפי שרוב החולאים באים ע"י המאכלים שמבחוץ. וכו', ע"כ אמר וברך את לחמך ואת מימיך (ביחיד) והסירותי מחלה מקרבך. עכ"ל. והוא מוסר גדול שימנע אדם עצמו מאכילות בקיבוצים רבים שעל פי רוב יש בהם סכנות של בריאות, ויותר מהם תקלות של כשרות, וקשה מכולם היא אכילה במסעדות שמכשולות רבים ומגוונים תלויים בהם. ועפי"ר יש בקיבוץ רב גם מושב לצים רח"ל. ושו"ר בפירוש יונתן על התרגום שכתב פירוש זה שכתב הכלי יקר, בשם רבי שמואל די אוזידא ישמרהו צורו. ואולי גם הכלי יקר כיוון לזה, ועל כן כתבו בשם וי"א.
|
קרא עוד...
|
|
|
|