|
כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ כֶּסֶף אוֹ כֵלִים לִשְׁמֹר
|
|
|
|
וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם. (יג, טז)
וכתב הרמב"ן ז"ל. "ולטוטפת", אין למילה הזאת משפחה ידועה, אבל בעלי הלשון יחשבו ליחס אותה אל לשון, והטף אל דרום (יחזקאל כא, ב), ועלימו תטוף מלתי (איוב כט, כב), ענין מושאל מן והטיפו ההרים עסיס (עמוס ט, יג), יאמר שתעשה מיציאת מצרים על ידך אות, ובין עיניך דבור יזל כטל על שומעיו, אבל רבותינו יקראו דבר המונח בראש טוטפת, כמו שאמרו (שבת נז, ב), לא בטוטפות ולא בסנבוטין, ואמר רבי אבהו איזוהי טוטפת המקפת מאזן לאזן. והם בעלי הלשון שמדברים בו ויודעים אותו, ומהם ראוי לקבלו. ואמר טוטפות ולא טוטפת, בעבור שהם בתים רבים, כאשר קבלנו צורתם מן האבות הקדושים, שראו הנביאים והקדמונים עושים כן עד משה רבינו וכו' עכ"ל. ועיין להראב"ע ז"ל שכתב טוטפות כמו זכרון. וע"ש.
|
קרא עוד...
|
|
|
בהגיע זמן הגאולה אינה מתמהמהת אפילו רגע
|
|
|
|
וַיְהִי מִקֵּץ שְׁלשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה וַיְהִי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת ה' מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. (יב, מא)
ועיין באוה"ח הק' מה שפירש בעניני הצער שהיה בכל זה. וכפשוטו בא לומר דבבא הקץ לא נתעכבו ישראל במצרים אפילו זמן קצר, אלא מיד בעצם היום הזה ממש, ובלא שום עיכוב כלל, יצאו כל צבאות ה' מארץ מצרים, ולא נותר אחד מהם שמה, ולמרות שרבים היו, ובודאי היו פזורים במקומות שונים, והיציאה היתה בבהילות ובחיפזון גדול, מ"מ הקב"ה הוציאם כולם, בעצם היום הזה.
|
קרא עוד...
|
|
|
|