|
בהנהגת הדיינים בעת יוציאו משפט, וגם יבואר בו כי אין להתפעל מרוב העולם שאינם הולכים בדרך ה'
|
|
|
|
לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת: (כג, ב)
חז"ל בתחילת מסכת סנהדרין דרשו בפסוק זה כמה דינים, ופירשו שהפסוק הזה מדבר בדיני נפשות, שאין להכריע הדין לחובה ברוב של אחד, והוא שאמר בראש הפסוק, לא תהיה אחרי רבים לרעות, שברע לא לפסוק אחר הרוב, וזה נאמר כשהרוב הוא רק באחד, אבל ברוב של שנים הולכים אחריהם וכמו שנאמר בסוף הפסוק, אחרי רבים להטות. ולא תענה על רב, דרשו על רב (בפתח) שלא לענות ולחלוק על מופלא שבסנהדרין, ועל כן מתחילין מן הקטנים שיביעו דעתם תחילה (ראה סנהדרין לב, א). ורש"י ז"ל הביא כל זה וכתב שאין לשון המקרא מיושב בהן על אפניו.
|
קרא עוד...
|
|
|
על האזהרה לדיין שלא לשמוע דברי בעל דין עד שישמע גם דברי בעל דין חברו, ועל האיסור לשמוע לשון הרע
|
|
|
|
לֹא תִשָּׂא שֵׁמַע שָׁוְא אַל תָּשֶׁת יָדְךָ עִם רָשָׁע לִהְיֹת עֵד חָמָס: (כג, א)
בתרגום יונתן בן עוזיאל, עמי בני ישראל, לא תקבלון מילי שיקרא, מגברא דייכול קורצין בחבריה קדמך.
וגם באונקלוס תירגם, לא תקבל שמע דשקר. ורש"י ז"ל הביאו, והוסיף שיש בזה אזהרה למקבל לשון הרע, (פסחים קיח, א). ואזהרה לדיין שלא ישמע דברי בעל דין, עד שיבא בעל דין חבירו, (סנהדרין ז, ב).
|
קרא עוד...
|
|
|
על החובה להכיר טובה ויבואר נזק המאכלות האסורות
|
|
|
|
וְאַנְשֵׁי קֹדֶשׁ תִּהְיוּן לִי וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לֹא תֹאכֵלוּ לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ: (כב, ל)
כתב רש"י, בנבלה כתוב (דברים יד, כא), או מכור לנכרי, וק"ו לטרפה שמותרת בהנאה ומותר למוכרה לנכרי. אלא שאין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, והואיל ונאמר בו (שמות יא, ז), ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו, אמר הקב"ה תנו לו שכרו. וע"כ אמר כאן ובשר בשדה טרפה וגו', לכלב תשליכון אותו (ומקור הדברים במכילתא).
|
קרא עוד...
|
|
|
אין מקריבין קרבן שלא עברו עליו ח' ימים
|
|
|
|
כֵּן תַּעֲשֶׂה לְשֹׁרְךָ לְצֹאנֶךָ שִׁבְעַת יָמִים יִהְיֶה עִם אִמּוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי תִּתְּנוֹ לִי: (כב, כט)
|
קרא עוד...
|
|
|
בשיעור זמן פדיון בכור באדם ובבהמה
|
|
|
|
מְלֵאָתְךָ וְדִמְעֲךָ לֹא תְאַחֵר בְּכוֹר בָּנֶיךָ תִּתֶּן לִי, כֵּן תַּעֲשֶׂה לְשֹׁרְךָ לְצֹאנֶךָ שִׁבְעַת יָמִים יִהְיֶה עִם אִמּוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי תִּתְּנוֹ לִי: (כב, כח-כט)
פירש רש"י ז"ל "מלאתך, הם ביכורים, שהתבואה מתמלאת ומתבשלת, "ודמעך" היא התרומה. והראב"ע ז"ל פירש, "מלאתך", כנוי לתירוש, "ודמעך", כנוי ליצהר. והגאון רב סעדיה כתב ש"מלאתך" כוללת המלאה מן הזרע והמלאה מן היקב. "ודמעך", רומז ליצהר כי כאשר דורך הזית יורד טפות כמו הדמע. [וע"ש שהביא דברי הקראי בן זוטא שפירש את זה על נישואין ועל עיבור, ושלא יתעכב מלשאת אשה, וכתב עליו, וזה שגעון. ע"ש].
|
קרא עוד...
|
|
|
הי"ת שומע תחינת כל אדם
|
|
|
|
וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי: (כב, כו)
פירש הרמב"ן ז"ל, מקבל תחנת כל אדם אעפ"י שאינו הגון. ושלא תחשוב לא לחבול שלמת צדיק, אבל שאינו צדיק לא אשיב לו, כי לא תשמע צעקתו, לפיכך אמר כי חנון אני, ושומע צעקת כל מתחנן לי. עכ"ד. והוא יסוד גדול שכל אדם המתפלל בכל לבו ומתחנן לפני המקום, ה' שומע תפלתו, והוא שאמר דוד מלך ישראל ע"ה (תהלים קמה, יח), קרוב ה' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת, "לכל קוראיו" אפילו שאינן צדיקים, רק שיקראו לו מעומק לבם, שזו קריאה באמת, ביודעם שאין זולתו לגאול.
|
קרא עוד...
|
|
|
האדם צריך לשמור על נשמתו לבל תטנף בחטאים ולהשתדל לכבסה ולטהרה מן הכתמים
|
|
|
|
אִם חָבֹל תַּחְבֹּל וגו': (כב, כה)
כתב רבינו בעל אוה"ח הקדוש, שזה רומז לנשמה המתיחסת לְשַלְמַה. על דרך מ"ש (שבת קנב, ב) משל למלך שחלק בגדי מלכות, שהיא מאורו יתברך שנאמר בו, עוטה אור כשלמה, ואמר "שלמת רעך", הוא הקב"ה עליו נאמר, רֵעַךָ וְרֵע אביך (משלי כז, י) ואם אדם משכן נשמתו בחובו, יש לו זמן להשיבו עד בא השמש, ע"ד תשב אנוש עד דכא (תהלים צ, ג), עד דכדוכה של נפש (ראה ירו' חגיגה פ"ב ה"א), שיש לו זמן תשובה עד ביאת שמשו, וכפל "חבול תחבול", דע כי לכל איש ישראל יש לו נפש רוח ונשמה, וע"ש שפירש הפסוק כנגד שלשתן, ופירש והיה כי יצעק, כי לא יצטרך לצער להשיבו, אלא יצעק אל ה', ויעביר חטאיו, ע"ש בדב"ק.
|
קרא עוד...
|
|
|
חובה להחזיר לעני את משכונו
|
|
|
|
אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ, כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי: (כב, כה-כו)
פירש"י ז"ל שלשון "חבלה" הוא, שממשכנים את הלוה כשהגיע עת הפירעון, ולא משכון שבשעת ההלואה. "שלמת רעך עד בא השמש תשיבנו לו". מדבר במי שלקח כסות יום למשכון, ומצוה להשיבו אליו במשך היום, עד בא השמש (שקיעת החמה), אז תטלנו עד הבקר ושוב תשיבנו לו, שישתמש בה במשך היום עד בא השמש. ובפסוק הבא (כ"ו) מדבר בכסות לילה ומצע, שאותם יקח ביום וישיבם לו בלילה, כי היא כסותה וגו' במה ישכב.
|
קרא עוד...
|
|
|
|