|
למה הזכירה התורה גם שן וגם עין, ובדין המכהה עין עבדו או המנקר עין עבדו שכהתה מכבר
|
|
|
|
וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עֵין עַבְדּוֹ אוֹ אֶת עֵין אֲמָתוֹ וְשִׁחֲתָהּ לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת עֵינוֹ, וְאִם שֵׁן עַבְדּוֹ אוֹ שֵׁן אֲמָתוֹ יַפִּיל לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת שִׁנּוֹ: (כא, כו-כז)
פירש"י ז"ל דמיירי בעבד כנעני, אבל עבד עברי אינו יוצא בשן ועין, (אלא דינו בתשלומים כמו שן ועין של כל אדם). וכן מפורש בתרגום יונתן ב"ע, וארום ימחי גבר ית עינא דעבדיה כנענאי, או ית עינא דאמתיה כנעניתא. וכו'. וכן תירגם גם בשן, ע"ש.
עו"כ רש"י מהמכילתא דהוא הדין לכל כ"ד ראשי אברים, שהם אצבעות הידים והרגלים, ושני אזנים והחוטם וראש הגויה שהוא גיד האמה. וגם הראב"ע ז"ל כתב שכן יוצא בראשי אברים כפי הקבלה, והקדים וכתב, ציוה ה' שיצא העבד חפשי תחת עינו וכו', שלא יהא אדוניו אכזרי שיכנו מכה נמרצה וכו' ויצא חפשי, ויאבד (האדון) ממונו.
|
קרא עוד...
|
|
|
בדין מכה אשה וולדותיה, ובדין ב' אנשים נצים שמתוך מריבתם הכו אשה הרה אם חייבים לשלם דמי ולדות
|
|
|
|
וְכִי יִנָּצוּ אֲנָשִׁים וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ וְלֹא יִהְיֶה אָסוֹן עָנוֹשׁ יֵעָנֵשׁ כַּאֲשֶׁר יָשִׁית עָלָיו בַּעַל הָאִשָּׁה וְנָתַן בִּפְלִלִים, וְאִם אָסוֹן יִהְיֶה וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ תַּחַת נָפֶשׁ: (כא, כב-כג)
מדברי רש"י ז"ל עולה, שמדובר באופן שהתכוין להכות את חבירו והכה את האשה, ולא יהיה אסון באשה, ענוש יענש, לשלם דמי ולדות, כשיתבענו הבעל בבית דין, ונתן בפלילים, עפ"י הדיינים. וכן עולה מדברי הראב"ע ורשב"ם ורמב"ן ז"ל, וכן הוא בתרגום יונתן ב"ע.
|
קרא עוד...
|
|
|
בדין מכה עבדו בסייף או סכין ומת אחר ימים רבים אם נהרג עליו
|
|
|
|
וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עַבְדּוֹ אוֹ אֶת אֲמָתוֹ בַּשֵּׁבֶט וּמֵת תַּחַת יָדוֹ נָקֹם יִנָּקֵם, אַךְ אִם יוֹם אוֹ יוֹמַיִם יַעֲמֹד לֹא יֻקַּם כִּי כַסְפּוֹ הוּא: (כא, כ-כא)
כתב רש"י ז"ל משם חז"ל מכילתא), דבעבד כנעני מדבר הכתוב, והיה דינו בכלל כל הורג איש, ולמה יצא מכלל מכה איש ומת, להיות נדון בדין יום או יומים, שאם לא מת תחת ידו, ושהה מעת לעת פטור. עוד כתב "בשבט", דמיירי שיש בו כדי להמית, שגם גבי ישראל כתוב, או באבן יד אשר ימות בה הכהו, וק"ו בעבד דבעינן שבט שיש בו כדי להמית, ועל איבר שהוא כדי להמית. נקום ינקם, מיתתו בסייף (סנהדרין נב, ב).
|
קרא עוד...
|
|
|
כיצד משלמים דמי רפואה לניזק
|
|
|
|
אִם יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ עַל מִשְׁעַנְתּוֹ וְנִקָּה הַמַּכֶּה רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן וְרַפֹּא יְרַפֵּא: (כא, יט)
הרב אוה"ח הקדוש כתב, רק שבתו יתן, ורפא ירפא. אפילו אחר שקם והתהלך בחוץ, אם הוא עדיין בטל ממלאכתו ואינו יכול לעשותה, או שעדיין הוא צריך לרופא לשיורי החולי מחמת המכה, הרי זה חייב לתת. ואומרו רק (ר"ל, רק שבתו יתן) יתבאר ע"פ מה שכתב הרמב"ם ז"ל (הל' חובל ומזיק פ"ב הלכה יד – טז), משערין את הריפוי וכו', וכן השבת אומדין וכו', ולז"א רק וגו', פירוש למעט בא, שיש זמן שלא יתן שבתו ורפואתו, והוא אם קדם וקצב וכו', אבל בלא קצבה יתן עד שיתרפא לחלוטין. עכ"ל.
|
קרא עוד...
|
|
|
הכאת רעהו בפה חמורה מהכאה בידים
|
|
|
|
וְכִי יְרִיבֻן אֲנָשִׁים וְהִכָּה אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בְּאֶבֶן אוֹ בְאֶגְרֹף וְלֹא יָמוּת וְנָפַל לְמִשְׁכָּב: (כא, יח)
בספר בעניני הסדרה, בפסוק זה. כתב דלכאורה שלש תיבות אלו "וכי יריבון אנשים", נראות כמיותרות, דדי לומר, וכי יכה איש את רעהו וגו'. ונוכל לומר כי יש שני מיני הכאות, אחת שמכה את רעהו בידו ממש בעת ריבו עמו, והשני שמכהו בלשונו, שמדבר עליו לשון הרע מחמת המריבה שביניהם, כמו שנאמר (דברים כז, כד), מכה רעהו בסתר ועיין רש"י שם, וזה גרע מהכאה בידים, כי להכאה בידים יש רפואה, ואילו למלשינות אין רפואה, ולכך רמזה התורה, וכי יריבון אנשים, אם יקרה שיהיה ריב בין אנשים, יותר טוב והכה איש את רעהו באבן או באגרוף, כי בזה שבתו יתן ורפא ירפא, משא"כ בלשון הרע, שאין תרופה למכה זו, כי מה שדבר אין להשיב. עכ"ל
|
קרא עוד...
|
|
|
|