וְאֶל משֶׁה אָמַר עֲלֵה אֶל ה' אַתָּה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם מֵרָחֹק: (כד, א)
כתב רש"י ז"ל, פרשה זו נאמרה קודם עשרת הדברות, ובד' בסיון נאמר לו עלה. ואולם הראב"ע והרשב"ם ז"ל פי' דאחר מתן תורה נאמרה, וכן הסכים הרמב"ן ז"ל, וכן באור החיים הק'. וע"ש עוד מזה.
והנה קשה אומרו עלה אל ה', שהרי ה' הוא המדבר אליו והיה לו לומר לו, "עלה אלי", ולא עלה אל ה'. ובאמת כן כתוב להלן (פסוק י"ב) ויאמר ה' אל משה, עלה אלי ההרה וגו'. וכן ראוי היה לכתוב גם כאן. וכבר עמדו על זה בגמרא (סנהדרין לח, ב) ששאל מין א' את רב אידית, עלה אלי מבעי ליה, אמר ליה זהו מט'ט רו'ן ששמו כשם רבו, דכתיב כי שמי בקרבו. אי הכי ניפלחו ליה, כתיב אל תמר בו, אל תמירני בו. ופירש רש"י ז"ל, זהו מט"ט, הוא אמר עלה אל ה'. ששמו כשם רבו, ה' לפיכך לא הזכיר שמו, וכתב סתם. עכ"ל.
נמצא דהמלאך הנז' הוא שקרא למשה שיעלה אל ה', וע"כ לא אמר לו עלה אלי, אלא עלה אל ה', וכן הוא בתרגום יוב"ע, שהמלאך הוא שאמר למשה שיעלה אל ה'. אלא שהוא כתב שמלאך הזה הוא מיכאל. וז"ל, ולוַת משה אמר מיכאל סרכן חכמתא, ביומא שביעאה לירחא, סק קדם ה' אנת ואהרן וגו'. וכתב בפירוש יונתן (אות ס"ב) שסרכן, פי' ממונה, שמיכאל הוא ממונה על החכמה, ועפ"י הקבלה (הדברים מפורשים בהרבה מקומות ולדוגמא ראה זו"ח פר' יתרו ובספר הפליאה ובספר הקנה) ידוע שמיכאל הוא נמשך מחסד שמקורו מחכמה עליונה והבן.
וזכורני ששמעתי בשם רבנו האר"י זללה"ה, שכתב שמטטרון היה המלאך הממונה ללמד תורה למשה רבינו ע"ה (ד"ז מבואר בלקוטי תורה פ' תשא ברם כל לימודו היה אחר שחטאו ישראל בחטא העגל, כיעו"ש), וגם בפעם הזאת פנה משה רבינו ע"ה לעלות אליו שילמדנו כדרכו בקדש, והוא אמר לו שאינו יכול עוד ללמדו, כי עלה ונתעלה משה, וע"כ אמר לו, עלה אל ה', שהוא יתברך ילמד אותך מכאן ואילך ולא אני.
ואולם ראיתי כעת ברמב"ן ז"ל שהביא הגמרא דסנהדרין הנז', אבל הוא ז"ל רוח אחרת עמו בפירוש הגמרא הנז', שמפרש, שה' אמר למשה עלה אל מטטרון שנקרא בשמי ה'. והטעם עלה אל מקום הכבוד אשר שם המלאך הגדול, והכונה כי משה יבא בתוך הענן אשר שם כבוד ה', ולא יבא אל השם המיוחד. כי לא יראני האדם וחי. עכ"ל. עו"כ ואין כונת רבותינו כלל כמה שכתב רש"י למעלה (כ"ג, כ"א) [בפסוק כי שמי בקרבו ע"ש], גם במסכת סנהדרין שם, הפך הרב (רש"י) הענין, וכבר הזכרתי (לעיל י"ב, י"ב, כ"ג, כ"א) כונתם בשם הזה. ע"ש עוד.
ורשב"ם ז"ל כתב ואל משה אמר מלאך עלה אל ה', מדלא כתוב "אלי", כמו שכתב לפנינו, עלה אלי ההרה. עכ"ל. והוא כרש"י ז"ל. וכאמור גם בתרגום יוב"ע ע"ה מפרש כן, רק שינה בשם המלאך.
ואי לאו דמסתפינא היה אפשר לקיים דברי כולם, דאלו ואלו דברי אלקים חיים, שמתחילה ה' אמר למשה שיעלה אל מטטרון, שהוא ילמדו תורה. והיה עולה ולומד ממנו. ואחר שלמד ממנו כל מה שלימדו, אמר לו מטטרון למשה, עלה אל ה', שאיני יכול ללמדך עוד. אלא תלמד מפי הגבורה. ויושלמו בזה דברי האר"י ז"ל עם דברי רבנו הרמב"ן ז"ל.
ועדיין צריכים להבין המשך הפסוק, שאמר לו, אתה ואהרון נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל. דאין ספק שמי שלמד מפי ה' וגם מפי מטטרון, הוא משה לבדו, ואהרן ובניו והזקנים למדו תורה מפי משה, ואיך נפרש המשך הפסוק.
ונלע"ד לפרש, דכאשר עלה משה רבנו ונתעלה במעלות גם תלמידיו עלו מכוחו, ועל כן אמר לו עלה אל ה' אתה ואהרן וגו'. שלכולם היתה עליה בעלייתו של משה, אבל כל אחד עלה כפי מדרגתו והשגתו, ולא שכולם עלו עמו ממש, אלא הוא במחיצתו, והם כל אחד ואחד במחיצתו.