|
יבואר שאין אדם רשאי למחול על עלבון אביו או רבו, וכן יבואר חומרת העוון שאדם מדמה אותו לדבר קל
|
|
|
|
הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ אַל תַּמֵּר בּוֹ כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ: (כג, כא)
פירש"י ז"ל כי לא ישא לפשעכם, אינו מלומד בכך שהוא, מן הכת שאין חוטאין, ועוד שהוא שליח ואינו עושה אלא שליחותו. עכ"ל. ורשב"ם ז"ל פירש, כי שמי בקרבו, בשמי הוא מצוה לכם, אבל לשאת לפשעכם אין בידו רשות. עכ"ל. ורבינו הספורנו כתב, כי שמי בקרבו, ואין לאל ידו למחול על כבודי. ועיין ברמב"ן ז"ל מזה.
|
קרא עוד...
|
|
|
איזה מלאך שלח הי"ת לשמור על ישראל בדרך בהיותם במדבר
|
|
|
|
הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי: (כג, כ)
רש"י ז"ל כתב, כאן נתבשרו שעתידין לחטוא, ושכינה אומרת להם, כי לא אעלה בקרבך (להלן לג, ג).
וכבר הזכרתי למעלה דברי הרמב"ם ז"ל בהלכות תשובה, שהקב"ה יודע מי יחטא ומתי יחטא, ושאין סתירה לבחירה החֹפשית, כי לא מחשבותיו מחשבותינו, ולא כידיעותינו ידיעותיו, וע"ש בדברי הרמב"ם ז"ל. וע"כ לא יפלא לשון זה שאומר "כאן נתבשרו שעתידין לחטוא". ואפשר עוד, שהכונה היא שנתבשרו, שאם יחטאו ח"ו, אז ה' לא יעלה בקרבם. ומיהו הלשון של רש"י ז"ל, "כאן נתבשרו שעתידין לחטוא", נראה שמבשרם שעומדים לחטוא, ואין כאן רק אזהרה בעלמא.
|
קרא עוד...
|
|
|
על הזהירות בשמירת הברית
|
|
|
|
רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ: (כג, יט)
|
קרא עוד...
|
|
|
איסור הקרבת הפסח כשיש חמץ עדיין ואיסור הלנת חלבים
|
|
|
|
לֹא תִזְבַּח עַל חָמֵץ דַּם זִבְחִי וְלֹא יָלִין חֵלֶב חַגִּי עַד בֹּקֶר: (כג, יח)
|
קרא עוד...
|
|
|
על החובה לטהר עצמו לפני הרגל
|
|
|
|
שָׁלשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶל פְּנֵי הָאָדֹן ה': (כג, יז)
בתרגום יונתן בן עוזיאל, כתב, יתחמון כל דכורך קדם ריבון עלמא ה'. וכן הוא בתרגום אונקלוס, יתחזון וכו' קדם רבון עלמא ה'.
וגם הראב"ע ז"ל כתב (בסוף פסוק טו) וז"ל, גם יראה כל זכורך את פני ה', כמו לפני השם. עכ"ל. והוא פסוק בספר דברים (טז, טז), ומסתמא שכן יפרש גם בפסוק זה אל פני האדון ה', כמו לפני האדון ה'. וזה משמעות דברי התרגומים.
|
קרא עוד...
|
|
|
טעם שאמר הכתוב חג הקציר בה"א הידיעה, וטעם שחוגגים שלש רגלים
|
|
|
|
וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי מַעֲשֶׂיךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה בְּאָסְפְּךָ אֶת מַעֲשֶׂיךָ מִן הַשָּׂדֶה: (כג, טז)
"וחג הקציר" הוא חג שבועות. רש"י. ביכורי מעשיך, שהוא זמן הבאת ביכורים, ששתי הלחם הבאים בעצרת, היו מתירין החדש למנחות, ולהביא ביכורים למקדש, שנאמר, וביום הביכורים וגו' בשבעותיכם וגו'. "וחג האסיף", הוא חג הסוכות. באספך את מעשיך, שהתיבשה בשדה בימות החמה, ובחג אוספה לבית מפני הגשמים. רש"י.
|
קרא עוד...
|
|
|
מתי מעברים את השנה
|
|
|
|
אֶת חַג הַמַּצּוֹת תִּשְׁמֹר שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצּוֹת כַּאֲשֶׁר צִוִּיתִךָ לְמוֹעֵד חֹדֶשׁ הָאָבִיב כִּי בוֹ יָצָאתָ מִמִּצְרָיִם וְלֹא יֵרָאוּ פָנַי רֵיקָם: (כג, טו)
רש"י ז"ל כתב "ולא יראו פני ריקם", כשתבואו לראות פני ברגלים, הביאו לי עולות. (ומקורו בחגיגה ז, א).
|
קרא עוד...
|
|
|
|