|
על חובת הזהירות באונאת הגר
|
|
|
|
וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי: (כב, כו)
וְגֵר לֹא תִלְחָץ וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: (כג, ט)
|
קרא עוד...
|
|
|
על הזהירות שלא ליקח שוחד
|
|
|
|
וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים: (כג, ח)
ובתרגום יונתן כתב, שהשוחד מסמא עיני המקבלו, ומטלטל החכמים ממושבותם ופי' המפרש, שמטה החכמים היושבים אצלו מדרך ישובם לדרכי השוא. (ואפ"ל שגורם להם לגלות, רח"ל), [וחתני הרי"ש שליט"א העיר ע"ז וז"ל: בפירוש יונתן בקטע הראשון כתב מטריד דעת החכמים מישוב דעת. משמע שמפרש מותבניהון על יישוב הדעת. וכן נראה ממש"כ כאן לדרכו השוא. דהיינו לדרך שאינה יישוב הדעת והאמת. ולא חוזר על גלות לכאורה, עכ"ל. וצדק שלזה כיוון המפרש, וכן הבנתי גם אני בדבריו. והדברים מפורשים שם. אלא שכתבתי דאפשר לפרש אחרת, שכונת רבינו יוב"ע ע"ה שזה גורם להם לגלות], עו"כ בתרגום הנזכר, ומקלקל דברים המוצדקים שנחקקו בתורה, ומערבב דברי זכאים בפיהם בשעת הדין.
|
קרא עוד...
|
|
|
אין הקב"ה מביא תקלה ע"י בית דין
|
|
|
|
מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע: (כג, ז)
רש"י ז"ל, הביא הגמרא דסנהדרין (לג, ב) מנין ליוצא מבית דין חייב, ואמר אחד יש לי ללמד עליו זכות שמחזירין אותו, תלמוד לומר ונקי אל תהרג. אע"פ שאינו צדיק שלא נצטדק בב"ד. עו"כ שאם יצא זכאי מבי"ד, ואמר אחד שיש לו ללמד עליו חובה, שאין מחזירין אותו לב"ד, ת"ל וצדיק אל תהרוג, וזה נצטדק בב"ד ע"ש. עו"כ שם, כי לא אצדיק רשע, אע"ג דאין מחזירין אותו לב"ד אחר שיצא זכאי, מ"מ אם הוא רשע יש הרבה שלוחים למקום להמיתו במיתה שנתחייב בה.
|
קרא עוד...
|
|
|
זהירות לדיין שיתרחק מדין מרומה
|
|
|
|
לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ, מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק וְנָקִי וְצַדִּיק אַל תַּהֲרֹג כִּי לֹא אַצְדִּיק רָשָׁע, וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים: (כג, ו-ח).
כתב הראב"ע ז"ל, לא תטה, עם הדיינים ידבר וכו'. עו"כ שבפסוק שאחריו, מדבר שקר תרחק, עם הדיין ידבר, שלא ידין דין שקר, וכמוהו, צדק צדק תרדף (דברים טז, כ). ונקי וצדיק אל תהרג, באותו הדבר אם ידעת שהוא רשע בדבר אחר וכו'.
|
קרא עוד...
|
|
|
|