|
ימין מקרבת ושמאל דוחה
|
|
|
|
נָחִיתָ בְחַסְדְּךָ עַם זוּ גָּאָלְתָּ נֵהַלְתָּ בְעָזְּךָ אֶל נְוֵה קָדְשֶׁךָ. (טו, יג)
נראה שיש כאן הנהגה של "ימין מקרבת ושמאל דוחה", וזה היפך ממדת בני אדם בני אדם שצריך לנהוג עמהם במדת "שמאל דוחה וימין מקרבת" (סוטה מז, א וסנהדרין קז, ב), כי אצל הקב"ה הימין קודמת, כמו שנאמר (ישעיה סב, ח) נשבע ה' בימינו ובזרוע עוזו, וכן נאמר לעיל, וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן שהוא החסד (שהוא ימין), ורק אח"כ ובעמוד אש לילה (שהוא סטרא דשמאלא ודינים ועיין לעיל מאמר טו מה שפירשתי בזה בס"ד עפ"י דברי הרמב"ן ז"ל) וזה שאמר כאן נחית בחסדך עם זו גאלת", בחסד וברחמים, ימין ה' רוממה, ואח"כ אמר, "נהלת בעזך", שהוא סטרא דשמאלא, שעוז הוא גבורה כידוע.
|
קרא עוד...
|
|
|
ונקם ישיב לצריו
|
|
|
|
וּבְרוּחַ אַפֶּיךָ נֶעֶרְמוּ מַיִם נִצְּבוּ כְמוֹ נֵד נֹזְלִים קָפְאוּ תְהֹמֹת בְּלֶב יָם, אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל תִּמְלָאֵמוֹ נַפְשִׁי אָרִיק חַרְבִּי תּוֹרִישֵׁמוֹ יָדִי. (טו, ח-ט)
כבר כתבתי לעיל (מאמר כה) שכל השירה היא שבח והודאה לה', שהוא משיב נקם לצריו, ומשבר אויביו, ומכניעם ומשמידם, ופסוק זה הוא היחידי שמדבר על קריעת הים, ופירשתי שם שזו היתה המטרה האמיתית של ירידת ישראל לתוך הים, כדי שהמצריים יבואו אחריהם לתוך הים, כדי לשלם להם כפעלם הרע, באותה מדה שמדדו לישראל. ואילו קריעת הים לגזרים, אינה מטרה ותכלית הענין, אלא כניסת ישראל לים היא בשביל המצרים כאמור, אבל כיון שנכנסו והקב"ה חפץ להצילם, ע"כ הפך את הים ליבשה.
|
קרא עוד...
|
|
|
נודע ה' משפט עשה
|
|
|
|
מַרְכְּבֹת פַּרְעֹה וְחֵילוֹ יָרָה בַיָּם וּמִבְחַר שָׁלִשָׁיו טֻבְּעוּ בְיַם סוּף, תְּהֹמֹת יְכַסְיֻמוּ יָרְדוּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אָבֶן, יְמִינְךָ ה' נֶאְדָּרִי בַּכֹּחַ יְמִינְךָ יְהֹוָה תִּרְעַץ אוֹיֵב. (טו, ג-ו)
כתב רשב"ם ז"ל, "ה' שמו", נודע ה' משפט עשה (תהלים ט, יז). וכן נראה גם מדברי הראב"ע ז"ל שכתב, "ה' שמו", עתה יודע שמו, כמו הקורא למי הים ה' שמו (עמוס ה, ח), לבדו העושה ככה.
|
קרא עוד...
|
|
|
מתים יחיה אל ברוב חסדו, ברוך עדי עד שם תהלתו
|
|
|
|
אָז יָשִׁיר משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר אָשִׁירָה לַּה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם. (טו, א)
כתב ר"י בעל הטורים ז"ל, "ישיר", יו"ד שיר, שעשר שירות הן, ים (כאן), באר (במדבר כא, יז), האזינו (דברים לב, א), יהושע (יהושע י, יב), דבורה (שופטים ה, א), חנה (ש"א ב, א), דוד (תהלים יח, א), שלמה (תהלים ל, א), חזקיה (ישעיה לח, י), ושירה לעתיד (שם מב, י וכ"ז מבואר באגדת בראשית ובמכילתא כאן). עכ"ל. [ובקהילותינו נהגו בשב"ק פר' בשלח ובשביעי של פסח לשיר הפיוט אשירה כשירת משה וגו' שמוזכרים בו רוב השירות הללו].
|
קרא עוד...
|
|
|
|