|
בכח התורה למתק את כל הבריאה
|
|
|
|
וַיַּסַּע משֶׁה אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּם סוּף וכו'. (טו, כב)
פירש"י ז"ל, "ויסע משה", הסיען בעל כרחן, שעטרו מצרים את סוסיהם בתכשיטי זהב וכסף ואבנים טובות, והיו ישראל מוצאין אותם בים, וגדולה היתה ביזת הים מביזת מצרים, שנאמר (שה"ש א, יא), תורי זהב נעשה לך עם נקודות הכסף, לפיכך הוצרך להסיען בעל כרחם, עכ"ל. וצריך להבין דברי חכמינו ע"ה בזה, וכי מה איכפת לו למשה, שמצאו להם ישראל אוצרות זהב וכסף ואבנים טובות, ומלקטים אותם בשמחה ובששון, ולא יהיה זה אלא כנגד העבודה הגדולה שעבדו במצרים בחנם, וגם העושר ברכה הוא מאת ה', כדכתיב (משלי י, כב), ברכת ה' היא תעשיר, וכאן הי"ת שלח לישראל
|
קרא עוד...
|
|
|
מדוע שירת הים מתחילה ומסיימת בסוס פרעה
|
|
|
|
כִּי בָא סוּס פַּרְעֹה בְּרִכְבּוֹ וּבְפָרָשָׁיו בַּיָּם וַיָּשֶׁב יְהֹוָה עֲלֵהֶם אֶת מֵי הַיָּם וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם. (טו, יט)
כתב הראב"ע ז"ל. לפי דעתי גם זה הפסוק מהשיר, להזכיר הפלא שעשה בתוך הפלא כאשר פירשתי וכו', עכ"ל, והרמב"ן ז"ל הביא דברי הראב"ע ז"ל, וכתב שהיו ישראל משוררים ואומרים, כי בא סוס פרעה ברכבו ובפרשיו בים, וישב ה' עליהם את מי הים, בעוד ישראל הולכים ביבשה בתוך הים, והוא נס תוך נס, וע"ש מה שכתב בזה.
|
קרא עוד...
|
|
|
|