|
הצדיקים צועקים אל הי"ת ונענים מיד
|
|
|
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם: (מו, ב-ג)
אשרי העם שככה לו, ואשרי האיש אשר מקריב קרבן ומתחנן לפני קונו, ומיד נענה, וה' נגלה עליו בבירור, ואומר לו, תפילתך התקבלה, אל תירא מרדת מצרימה, כלומר אם מן הירידה אתה מתיירא, אין לך מה לירא עוד, כי אנכי ארד עמך מצרימה, ואנכי אעלך גם עלה.
|
קרא עוד...
|
|
|
ההבדל בין הכבוד האמיתי לכבוד המדומה
|
|
|
|
וְהִגַּדְתֶּם לְאָבִי אֶת כָּל כְּבוֹדִי בְּמִצְרַיִם וְאֵת כָּל אֲשֶׁר רְאִיתֶם וגו': (מה, יג),
שמעתי באומרים לי שהגר"א ז"ל אמר, שבכל מקום שכתוב בתנ"ך, כבוד מלא וא"ו, אות הוא שמדובר על כבוד הי"ת או על כבודה של תורה, כגון, כבוד חכמים ינחלו (משלי ג, לה), וכבד בלא וא"ו, רומז על הצלחות העוה"ז, וכמו שאמרו בני לבן על יעקב אבינו ע"ה (בראשית לא, א), ומאשר לאבינו עשה את כל הכבד הזה. וכונתם לצאן ולבקר ושאר קניני העוה"ז, וע"כ חסר שם אות וא"ו, (וראה מנחת שי במדבר יד, כא).
|
קרא עוד...
|
|
|
בחובת השמירה להתגונן מהשפעות זרות ומזיקות, ובפרט לעוקר דירתו למקום אחר בלתי מוכר
|
|
|
|
וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ גּשֶׁן וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבְנֵי בָנֶיךָ וְצֹאנְךָ וּבְקָרְךָ וְכָל אֲשֶׁר לָךְ: (מה, י)
צריך להבין למה בחר יוסף בארץ גושן לישיבת אביו ואחיו. ומהפסוקים דלהלן (בראשית מו, לד ושם מז, א ושם שם, ד), אנו רואים שיוסף עומד על ענין זה מאד, כאשר נאמר והיה כי יקרא לכם פרעה וגו'. ואמרתם אנשי מקנה וגו', בעבור תשבו בארץ גושן וגו'. ועוד נאמר, ויבא יוסף ויגד לפרעה ויאמר אבי ואחי וצאנם ובקרם וכל אשר להם באו מארץ כנען והנם בארץ גושן. וגם האחים אמרו לפרעה, רועי צאן עבדיך וגו' ויאמרו אל פרעה לגור בארץ באנו וגו', ועתה ישבו נא עבדיך בארץ גושן. וגם פרעה השיב ליוסף (בראשית מז, ו), ארץ מצרים לפניך היא במיטב הארץ הושב את אביך ואת אחיך, ישבו בארץ גשן וגו'.
|
קרא עוד...
|
|
|
איך גלגל הי"ת את ירידת יעקב למצרים
|
|
|
|
מַהֲרוּ וַעֲלוּ אֶל אָבִי וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו כֹּה אָמַר בִּנְךָ יוֹסֵף שָׂמַנִי אֱלֹהִים לְאָדוֹן לְכָל מִצְרָיִם רְדָה אֵלַי אַל תַּעֲמֹד, וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ גּשֶׁן וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבְנֵי בָנֶיךָ וְצֹאנְךָ וּבְקָרְךָ וְכָל אֲשֶׁר לָךְ, וְכִלְכַּלְתִּי אֹתְךָ שָׁם כִּי עוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים רָעָב פֶּן תִּוָּרֵשׁ אַתָּה וּבֵיתְךָ וְכָל אֲשֶׁר לָךְ: (מה, ט-יא)
הנה לפי פשוטו של מקרא, יוסף הצדיק ממהר ומזרז את אחיו, כדי למעט בצער האב הרחמן סבא קדישא, אשר עד עתה מתאבל על בנו, וכיון שהגיע הזמן שהתודע יוסף לאחיו, אי אפשר לעכב עוד כלל. וכן נראה מפירוש רבינו עובדיה ספורנו, וז"ל, מהרו, שלא יצטער יותר. עכ"ל.
|
קרא עוד...
|
|
|
|