|
מדרש רבה הוא אגדות שלא באו בירושלמי
|
|
|
|
וּמִקְצֵה אֶחָיו לָקַח חֲמִשָּׁה אֲנָשִׁים וַיַּצִּגֵם לִפְנֵי פַרְעֹה: (מז, ב)
ורש"י ז"ל כתב, ומקצה אחיו, מן הפחותים שבהם לגבורה שאין נראים גבורים. שאם יראה אותם גבורים יעשה אותם אנשי מלחמתו. ואלה הם ראובן שמעון לוי יששכר ובנימין. אותם שלא כפל משה שמותם כשברכם. אבל את שמות הגבורים כפל, וזאת ליהודה ויאמר שמע ה' קול יהודה (דברים לג, ז), ולגד אמר ברוך מרחיב גד. ולנפתלי אמר נפתלי. ולדן אמר דן. וכן לזבולן, וכן לאשר. זהו לשון בראשית רבה (צה, ד), שהיא אגדת א"י, אבל בגמרא בבלית שלנו (ב"ק צב, א), מצינו, שאותם שכפל משה שמותם הם החלשים, ואותן הביא לפני פרעה. ויהודה שהוכפל שמו לא הוכפל משום חלשות, אלא טעם יש בדבר כדאיתא בב"ק וכו'. ע"ש.
|
קרא עוד...
|
|
|
אין להקל ראש בענין יחוס המשפחות
|
|
|
|
וּבְנֵי שִׁמְעוֹן יְמוּאֵל וְיָמִין וְאֹהַד וְיָכִין וְצֹחַר וְשָׁאוּל בֶּן הַכְּנַעֲנִית: (מו, י)
ופירש"י ז"ל בן הכנענית בן דינה שנבעלה לכנעני וכו'. ומקור הדברים בדברי רבותינו (ב"ר פ, יא).
ויש ללמוד מזה כמה צריך האדם להזהר בעניני יוחסין. ולא יקל ראש בחשיבותם, ולא יתפתה ללכת אחר תאות לבו ולשאת אשה שאינה מיוחסת ואינה הוגנת ואינה ראויה לו, שהרי דינה, בתו של יעקב אבינו ע"ה היתה, ובתה של לאה אמנו היתה, והיא אחותם של השבטים שבטי י-ה, ונלקחה באונס אל בית שכם בן חמור אשר עינה אותה, ועם כל זה נשאר הדבר לדראון עולם, עד שנכתב בתורה, ושאול בן הכנענית.
|
קרא עוד...
|
|
|
|