 |
לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא
|
|
|
|
לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא. (כ, ז)
הרב אוה"ח הק' כתב, עוד ירמוז שלא יהא נושא עליו שם ה' שהוא אלוהו, ואומר לכל שהוא איש יהודי ועובד ה'. והוא אומרו, שם ה' שהוא אלהיך ולבבו לא כן יחשוב, והוא אומרו לשוא. ואזהרה זו שלא ירמה בה', לומר שהוא מעבדיו, ולא כן הוא, ובכלל אזהרה זו, שלא יראה על עצמו שהוא צדיק יותר ממה שהוא, עכל"ה.
|
קרא עוד...
|
|
 |
לא תשא שם ה' אלהיך לשוא
|
|
|
|
לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא. (כ, ז)
בתרגום יוב"ע כתב, עמי בית ישראל לא ישתבע חד מנכון בשום מימרא דה' אלהכון על מגן, ארום לא מזכי ה' ביום דינא רבא ית כל מאן דמשתבע בשמיה על מגן. והרואה יראה שגם בלא תשא הקדים בתרגום זה, תיבות עמי בית ישראל וכו', ואעפ"י שלא האריך בה כמו בשתי הדברות הראשונות, מ"מ ראה צורך להקדים גם בזה ללמד על חומרת הענין. ובאמת כן אמרו חז"ל (יומא פו, א שבועות לט, א), שכל העולם נזדעזע, בשעה שאמר הקב"ה לא תשא את שם ה' וגו'.
|
קרא עוד...
|
|
 |
"העמק שאלה"
|
|
|
|
וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל ה' לֹא יוּכַל הָעָם לַעֲלֹת אֶל הַר סִינָי כִּי אַתָּה הַעֵדֹתָה בָּנוּ לֵאמֹר הַגְבֵּל אֶת הָהָר וְקִדַּשְׁתּוֹ, וַיֹּאמֶר אֵלָיו ה' לֶךְ רֵד וְעָלִיתָ אַתָּה וְאַהֲרֹן עִמָּךְ וְהַכֹּהֲנִים וְהָעָם אַל יֶהֶרְסוּ לַעֲלֹת אֶל ה' פֶּן יִפְרָץ בָּם. (שמות יט, כג-כד)
פירש רש"י ז"ל, "לא יוכל העם", איני צריך להעיד בהם, שהרי מותרין ועומדים הם היום ג' ימים, ולא יוכלו לעלות, שאין להם רשות. "לך רד", והעד בהם שנית, שמזרזין את האדם קודם מעשה, וחוזרין ומזרזין אותו בשעת מעשה. עכ"ל ומקור הדברים בדברי רבותינו במכילתא.
|
קרא עוד...
|
|
 |
לך והזהרת את העם
|
|
|
|
וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה רֵד הָעֵד בָּעָם פֶּן יֶהֶרְסוּ אֶל ה' לִרְאוֹת וְנָפַל מִמֶּנּוּ רָב, וְגַם הַכֹּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל ה' יִתְקַדָּשׁוּ פֶּן יִפְרֹץ בָּהֶם ה'. (יט, כא-כב)
וצריך להבין שמאחר שכבר ציוה להם הי"ת שלא יתקרבו אל ההר, ושלא יגעו בו, ושהנוגע בו מות יומת וכו'. וא"כ מדוע שוב חזר והזהיר. ובתרגום יונתן ב"ע תרגם "פן יהרסו", דילמא יכוונון קדם ה' לאסתכלא. כלומר אפילו שלא יתקרבו, כאשר יתאמצו לראות יקר ה', עלולים להסחף ולהתקרב, וגם לנגוע בקצה ההר. ואולי זו היא כונת הראב"ע ז"ל, שכתב "פן יהרסו", כל אחד מקום מעמדו, והם חושבים כי לכבודי יעשו כן, מרוב תאותם לראות כבודי, על כן אמר פן יהרסו אל ה' "לראות".
|
קרא עוד...
|
|
|
|