כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו וְכֵן תַּעֲשׂוּ: (שם).
כבר הבאתי לעיל דברי רש"י ז"ל והראב"ע ז"ל ע"ש. והאוה"ח הקדוש כתב בדרך רמז, שהקדים ושכנתי בתוכם, קודם ככל אשר וגו', לרמוז ענין גדול, שבקדושה יש מדרגות רבות לאין מספר, שאמרו בברכות (ו, א) שאחד שיושב ועוסק בתורה שכינה עמו שנא' (שמות כ, כא), בכל מקום אשר אזכיר את שמי. ואמרו שם על שנים ושלשה וחמשה ועשרה, שכל א' לפי מדרגתו, עוד אמרו (ב"ר עד, יז) שאין השכינה שורה אלא על ששים רבוא, ומטעם זה לא נתנה תורה לאבות עד שיהיו ס' רבוא, נמצא שיש דרגות בקדושה, מאחד ועד ששים רבוא. וכל זה בבחינת המספרים. ובאיכות יש דרגות לאין קץ. ולפי זה כשאמר ה' למשה ושכנתי בתוכם, לא ידע משה כמה שיעור בבחינת השוכן. לזה אמר לו, ושכנתי בתוכם ככל אשר אני מראה אותך. סמך ככל וגו' לושכנתי, לומר שאותה בחינה המדברת עמו כשיעור אותה מרכבה אשר מראהו, ישכון בתוכם. ע"ש בדב"ק.
ואפשר לומר עוד, שבא ללמד על השראת שכינה בקרב כל אחד מבני ישראל, שיכול כל אחד להכין עצמו להיות משכן אל השכינה, וגם ביתו יהיה בחינת מקדש מעט וקדושה עליו חופפת, וכדמצינו באהלה של שרה אמנו ע"ה. וכ"כ הרב ראשית חכמה (שער האהבה פ"ו), שעל כן נאמר "ושכנתי בתוכם", ולא אמר "בתוכו", לומר כי חפץ ה' הוא לשכון בתוך כל אחד מבני ישראל. ובודאי שדרוש לזה הכנה דרבה, ואפשר שלזה הסמיך ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, בתוכם ממש, ואיך יגיע אדם לאותה מדרגה על זה אמר, ככל אשר אני מראה אותך וגו', שהראהו מדרגה על זה אמר, ככל אשר אני מראה אותך וגו', שהראהו דרך עבודת ה', להתקדש ולהטהר ע"י לימוד תורה וקיום מצוותיה ודבקות באל, עד שתשרה עליו שכינה ויהיה הוא מרכבה אליה. וזהו "ככל אשר אני מראה אותך", שכל מה שאני מצוה לך מהמצות והתורה, כל אלה מצטרפים לזכך את האדם ולצרפו עד שיהיה ראוי להשראת שכינה עליו. עוד יש לומר דהכי קאמר ליה, ככל אשר אני מראה אותך, את תבנית וגו', שהאדם יכין את גופו ואת ביתו, בכל פרטיו לעבוד בהם את ה', ובזה יגיע להיות משכן מעט לשכינה.
ושמעתי באומרים לי בשם הגאון המפורסם כמוהר"ר שלום משאש ע"ה רבה של ירושלים, שהיה אומר שצריכים חתן וכלה להכין ביתם להיות משכן לשכינה, שהמטבח יהיה כמזבח שעליו מקטירים לעשות אשה ריח ניחוח לה', וגם הם כל אשר מבשלים ומכינים יהיה עם מחשבת טהרה וקדושה, להרבות קרבת ה', והשלחן שאוכלים עליו, יהיה שלחן אשר לפני ה' שעליו מונח לחם הפנים. וגם תהיה מנורה טהורה הוא למוד התורה, ויהיה מקום מוכן לזה להעלות נר תמיד לפני ה', והגית בו יומם ולילה, וגם לפני ולפנים יהיה כארון התורה, שעליו מונחים הכרובים שהם דמות דכר ונוקבא, בקדושה יתירה, ואז תשכון עליו השכינה, ע"כ. וי"ל דלזה אמר ככל אשר אני מראה אותך תבנית המשכן ותבנית כל כליו. וסיים, וכן תעשו שכל אחד ואחד יעשה כן לשים עצמו בתבנית המשכן ותבנית כליו.
עוד י"ל דאמר לו הקב"ה שיראה לישראל, שאפשרי הדבר שכל אחד ואחד יכין עצמו שתשרה עליו שכינה, ולזה אמר ככל אשר אני מראה "אותך", שאני מראה אותך לעיני כל ישראל, שיראו "אותך" לאות ולמופת, שאפשר שילוד אשה יגיע למדרגה גבוהה, ואם כי מדרגתו של משה היא גבוהה מאד מאד, מ"מ כל אחד יוכל להשיג כפי כוחו וכפי הכנתו. והקב"ה מראה לנו את משה, כמו שהסוחר מראה דוגמאות מסחורתו לעיני בני אדם שיראו מה מציע לפניהם, וידעו איך זה נראה וכו', כך הקב"ה אומר לו שיעשו עצמם משכן שה' ישכון בתוכם ממש, והציור לעשיה זו היא, ככל אשר אני מראה "אותך" לדוגמא ולמופת.