וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד: (שם) כתב הרמב"ן ז"ל, "אליך", שיביאוהו לפניך, והוא יראנו אם הוא זך וכתית כראוי, וכן צו את בני ישראל ויקחו אליך, (ויקרא כד ב). עכ"ל. ור"ל דכיון שהקפידה תורה על זָכוּתוֹ של השמן של המנורה כמבואר במנחות (סו, א) הנ"ל בדבור הקודם, על כן ציותה שיביאוהו לפני משה טרם יתנו אותו במנורה, והוא יבדוק, ויורה הלכה למעשה כדת מה לעשות, אם הוא ראוי למנורה אם לאו, ומזה יִלְמֶדו ויִלַמְדוּ הלכה לדורות מפיו של משה רבינו ע"ה. וכיון שלא מצאנו בכל המצות שיצוה להביא כל דבר לפני משה שיורה הוראתו כמן בשמן המנורה. צ"ל שכאן הוא דבר שאי אפשר ללמוד אותו בציווי בלבד, וחייבים ללמוד באופן מעשי ממש כדי להבין מה נקרא זך ומה השיעור של הנקיות משמרים. |