הרב עמאר - עשיית המשכן כנגד בריאת העולם

PDF הדפסה דוא
עשיית המשכן כנגד בריאת העולם

אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי משֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן: (לח, כא)

הרא"ש ז"ל בפירושו כתב: בא וראה כמה חביב המשכן, שהוא כנגד ברייתו של עולם, כיצד, ביום ראשון כתוב בראשית ברא אלהים, וכתיב (תהלים קד, ב) נוטה שמים כיריעה, וכנגדן במשכן (לעיל כו, ז) ועשית יריעות עזים.

בשני, יהי רקיע בתוך המים ויהי מבדיל בין מים למים (בראשית א, ו), ובמשכן, והבדילה הפרוכת לכם בין הקדש ובין קדש הקדשים (לעיל כו, לג).

בשלישי יקוו המים (בראשית א, ו), ובמשכן ועשית כיור נחשת (לעיל ל, יח), ששם מים מכונסים.

ברביעי, יהי מאורות ברקיע השמים (בראשית א, יד), וכנגדן במשכן, ועשית מנורת זהב טהור (לעיל כה, לא).

בחמישי, ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף (בראשית א, כ). ובמשכן, והיו הכרובים פורשי כנפים למעלה (לעיל כה, כ).

ובששי נברא האדם, ובמשכן ואתה הקרב את אהרן אחיך (לעיל כח, א).

בשבת ויכולו (בראשית ב, א), במשכן ותכל כל עבודת (להלן לט, ב), ולשם כתיב ויקדש אותו (בראשית ב, ג), ובמשכן וימשח אותו ויקדש אותו (במדבר ז, א). שם שמים, וכנגדן בית קדשי הקדשים ששם שכינת הקב"ה, ושם הארץ, והכא העזרה. שם פרי הארץ, והכא שלחן ושתי מערכות של לחם הפנים, שש המערכת, כנגד ששה עתים, זרע וקציר, וקור וחום, וקיץ וחורף.

והירח כנגד הכיור, והמאורות כנגד המנורה. עכ"ל. וכעי"ז כתבו בדעת זקנים מבעלי התוספות. ע"ש