מְכַשֵּׁפָה לֹא תְחַיֶּה, כָּל שֹׁכֵב עִם בְּהֵמָה מוֹת יוּמָת: (כב, יז-יח)
רש"י ז"ל כתב דמיתת המכשפה בב"ד, ואין הבדל בין זכר לנקבה, רק דיבר הכתוב בהוה, שבנשים מצויות מכשפות (וראה בדבריו לסנהדרין סז, א).
וכ"כ הרשב"ם ז"ל, והוסיף דכונת הפסוק שאמר, "לא תחיה", (ולא אמר תומת) שצריכים לחקור אחריהם להורגן. ולא להניחם ע"י עצלות.
והרמב"ן ז"ל כתב שלא אמר במכשפה "מות תומת", אלא כתב בה לאו, "לא תחיה", מפני שהיא טמאת השם רבת המהומה, והשוטים נפתים אחריה, החמיר בה בלאו. וכן בכל מרובי התקלה, כגון שאמר במסית(דברים יג, ט), לא תחמול ולא תכסה עליו, ואמר ברוצח (במדבר לה, לא), ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות. עכ"ל.
ור"י בעל הטורים כתב דתיבת "מכשפה" היא תיבת "המכשף", לומר דאין חילוק בין איש לאשה בזה. עו"כ דסמך לו (בפסוק הבא), כל שוכב עם בהמה מות יומת. דרוב עריות ע"י כשפים. וגם רומז לבלעם הקוסם ששכב עם אתונו, סופי תיבות כל שוכב ותיבת "עם", (פירוש, דסופי תיבות, כל שוכב הם ל' ב', ועם תיבת "עם" נמצא אותיות "בלעם". וע"ש עוד.
וכבר כתב רבינו אברהם ן' עזרא ע"ה, שהזכיר מכשפה אחר הבתולה, כי המתאוים יתאוו דרך כשפים למלאת תאותם. והזכיר הנקבה (מכשפה), כי היא הנמצאת בכישוף, יותר מן הזכרים.
כל שוכב עם בהמה מות יומת. כתב רש"י ז"ל שמיתתו בסקילה רובע כנרבעת דכתיב בהן דמיהם בם. וכ"כ בתרגום יונתן, כל דישכוב עם בעירא, באטלות אבנין יתקטלון.
והרמב"ם פי"א מהל' ע"ז הט"ו כתב, המכשף חייב סקילה, והוא שעשה מעשה כשפים, אבל האוחז את העינים, והוא שיראה שעשה והוא לא עשה, לוקה מכת מרדות וכו'. ובהלכה ט"ז כתב, ודברים אלו כולן שקר וכזב הן. והן שהטעו בהן עובדי ע"ז הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהו אחריהן ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים, להמשך בהבלים אלו ולא להעלות על הלב שיש בהם תעלה, שנאמר כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל. ונאמר כי הגוים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו, ואתה לא כן נתן לך ה' אלהיך. כל המאמין בדברים אלו וכיוצ"ב ומחשב בלבו שהן אמת ודברי חכמה אבל התורה אסרה אותן, אינו אלא מן הסכלים וחסרי הדעת, והוא בכלל הנשים והקטנים שאין דעתן שלמה. אבל בעלי החכמה ותמימי הדעת, ידעו בראיות ברורות שכל אלו הדברים שאסרה תורה, אינן דברי חכמה אלא תוהו והבל, שנמשכו בהן חסרי הדעת, ונטשו כל דרכי האמת בגללן, ומפני זה אמרה תורה כשהזהירה על כל אלו ההבלים, תמים תהיה עם ה' אלהיך. עכ"ל הטהור.