וַיְדַבֵּר משֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל משֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה. (ו, ט)
השמיעה היא המפתח לעבודת ה', את הברכה אשר "תשמעו" (דברים יא, כז), ואין ברכה גדולה ממנה. והקללה אם "לא תשמעו" (שם שם, כח), שאם אדם אינו שומע, אין תקוה להביאו לדרך ה'. ויסוד השמיעה היא ההכנעה וההתבטלות. והאדם הנכנע לפני ה' ומקבל אמריו וחוקיו, ונכנע לצו התורני, ולדברי חכמים, הוא המגיע ליראת שמים של אמת.
וכבר אמר רבינו חיים בן עטאר ע"ה בספרו הקדוש אור החיים (דברים כא, יח), גבי בן סורר ומורה שנאמר בו (דברים כא, יח), איננו שומע בקול אביו ואמו. ושוב כתוב שם (שם שם, כ), איננו שומע בקולנו, ולא כתב "אינו שומע", לומר שהוא משולל יסוד השמיעה, ואדם כזה אין לו תקוה לתקן עצמו כלל, ועל כן דינו ברור בתורה, ורגמוהו אנשי בעירו וגו'. ע"ש בדבריו הקדושים שכתב עוד, שהאזן היא השער לנפש של האדם, והיצה"ר יודע את זה, והוא יושב בפתח האזן, ומשם מעכב בעד דברי תורה שלא יכנסו ויגיעו עד לנפשו, כי הוא יודע שאם יכנסו ד"ת לנפשו ושב ורפא לו, ואז היצה"ר יזרק משם לגמרי, ועל כן עושה כל אשר לידו כדי לעכב בעד דברי תורה, וע"ש שהביא משל נפלא על זה.
וידועים דברי רבינו משה חיים לוצאטו זיע"א במסילת ישרים (פ"ב בביאור מדת הזהירות), שהיצה"ר מעסיק האדם ומטרידו, עד שלא ימצא לו זמן לחשוב ולהתבונן במצבו, ועי"ז הולך וחסר מדחי אל דחי רח"ל. וע"ש שכתב שזו היתה שיטת פרעה שאמר (שמות ה, ט), תכבד העבודה על האנשים ואל ישעו בדברי שקר.
ובזה יש לפרש גם פסוק זה, "ולא שמעו אל משה". כי משה רבינו ע"ה ניסה לרכז את תשומת לבם, ולהטות אוזנם לשמוע דברי אלהים חיים, כדי להרחיקם מעבודה זרה וממדות רעות, כדי להכין לבם ונפשם להיותם ראויים ומסוגלים לקבל תורה.
אך פרעה הוא הוא בחינת היצה"ר הנלחם כנגדם ומטרידם ומעסיקם בחומר ובלבנים, ובכל הגזרות הרעות שהביא עליהם, וכל המטרה היא שלא ישמעו אל משה, כי יודע היצה"ר שבשעה ששומעים ישנו דרכם לגמרי, ולא ישקטו ולא ינוחו עד שיגיעו לעבודת ה' באמת ובתמים, וזה שאמר כאן, ולא שמעו אל משה, מקוצר רוח ומעבודה קשה.
ישמע חכם ויחפש תמיד זמן לחשבון נפש והתבוננות, וגם בהיותו טרוד ועסוק בכל אשר יעסוק, תמיד ידאג למצא זמן, ויטה אזנו לקבל ולשמוע דברי אלקים חיים, וע"ז אמר הנביא (ישעיה נה, ג), שמעו ותחי נפשכם.
ואחר כל זה כשאמר הי"ת למשה שידבר עם פרעה. השיב משה, הן בני ישראל לא שמעו אלי, ואיך ישמעני פרעה. כלומר, הן בני ישראל שהם מאמינים ובכל זאת לא שמעו מקוצר רוח, ואיך ישמעני פרעה שהוא כופר ומורד במלכות שמים בזדון לבו הרע.