הרב עמאר - משפטי ה' אמת ואין קץ לעמקותם

PDF הדפסה דוא
משפטי ה' אמת ואין קץ לעמקותם

וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם. (יד, כה)

פירש רש"י "וינהגהו בכבדות", בהנהגה שהיא כבדה וקשה להם, במדה שמדדו, ויכבד לבו הוא ועבדיו, גם כאן וינהגהו בכבדות. ור"י בעה"ט ז"ל כתב, "וינהגהו בכבדות", על שאמר (שמות ה, ט), תכבד העבודה על העם. ורואים מיצוי הדין רח"ל, שגם בעונש חמור וגדול כזה שממית בו רבים במיתות כל כך קשות, עדיין מדקדק הי"ת שיהיה בו מדה כנגד מדה, וגם בפרטים מפרטים שונים ממה שעוללו ברשעתם לעם ישראל, אחת מהנה לא נעדרה, ולמרות שכל מיתתם בים וטביעתם במצולות הים, הוא כנגד מדתם, שאמרו כל הבן הילוד היארה תשליכוהו (שמות א, כב), עדיין יש עוד פרטים מפורטים בדרכי ענישתם עד הגיעם לקיצם, כדי לשלם להם על כל רעתם אחת אל אחת. וכמו שאמר הנביא ירמיה ע"ה באיכה (א, כב), תבא כל רעתם לפניך, ולא מסתפק ה' רק בהענשה כללית, אלא משלם לאויביו כל רעתם במושלם.

וכן מצאנו שגם בטביעתם בים היו דרגות שונות, וכמו שאמר הכתוב בשירה (טו, ה) ירדו במצולֹת כמו אבן. וכתב רש"י ז"ל שם, "כמו אבן", ובמקום אחר אמר, "צללו כעופרת", ובמקום אחר, "יאכלמו כקש". אלא הרשעים כקש הולכים, ומטרפים עולים ויורדים, בינוניים כאבן, והכשרים כעופרת, שנחו מיד. עכ"ל. נמצא דגם בעת מיתתם הגם שהיתה המדה להמיתם במים, עכ"פ לא הרי זה כהרי זה, וגם ברשעים כמותם יש בחינת כשרים ובינוניים, והיו דרגות שונות בחומרת מיתתם רח"ל. וזה שנאמר (תהלים לו, ז), משפטיך תהום רבה. היינו כי גם בתוך התהומות, המשפט נוחת ויורד עמוק מתהום, ואין קץ לצדקתו, ואין מדה לאמיתתו.