וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם: (לב, א-ב)
הן ידוע שיש מחנה מלאכים שסימנם ארגמ"ן (ראה בתיקוני זוהר תקון ע קכז, ב וע"ח שער נ' פרק ח וראה בשל"ה תורה אור בביאורו לסדר נשא כשביאר את ענין המחנות), והם, אוריאל רפאל גבריאל מיכאל נוריאל, ואמרו שנוריאל ואוריאל אחד הם, והוא הנקרא מחנה שכינה.
והרה"ק רבי שלם בוזאגלו ע"ה בעל מקדש מלך על הזהר הקדוש כתב (נדמה לי בהקדמה לפירושו הדרת פני מלך על האידרא), שפ"א נרדם ובא אליו מורו ורבו רבי חיים ן' עטאר הזקן ז"ל, ואמר לו תפתח את ידך, ופתח וראה שכתוב בו ארגמ"ן, ושאלו מה זה והשיבו כהנ"ל, ע"ש.
וראיתי באיזה סדורים שנכתב בהם כי המלאכים הללו היו מחנה שפגש יעקב אבינו ע"ה, וזה אומרו, כאשר רא"ם ר"ת רפאל אוריאל מיכאל, וחסר גבריאל (אך נוריאל אינו חסר כי הוא אוריאל וכנ"ל), לזה אמר מחנה "אלהים" זה, שהוא גבורה, והוא בחינת גבריאל, ואז נשלם מחנה שכינה שהוא "ארגמן". וטוב שיכוין אדם לזה בדרכים באומרו פסוק זה בתפלת הדרך.
[א"ה - מה מתקו לחכי לפי זה דברי זוהר חדש סדר חוקת דאיתא שם, מרכבו ארגמן - דא יעקב וכו', והדברים נפלאים. יבח"ר].
* * *
הצדיקים שקולים כמלאכים
וטעם הדבר שקרא יעקב למקום ההוא "מחנים", כבר כתב רש"י ז"ל, שהוא כנגד ב' מחנות, כנגד מחנה של מלאכי חוץ לארץ שבאו עמו עד כאן, וכנגד מחנה של מלאכי א"י שבאו לקראתו. ע"ש. ועיין להרמב"ן ז"ל מה שכתב על זה. ובליקוטי אנשי שם (הנדפס בחומש רב פנינים), כ' שיש מלאכים שנבראו בששת ימי בראשית, ויש מלאכים שנבראים ממדות ומעשים טובים. ואולי זו היא כונת הראב"ע ז"ל בפירושו לתורה (שם), שכתב "מחנים" על שם שנים, אחד שלו ואחד של מלאכים, ע"כ. ואפשר שכונתו שיעקב ובני ביתו הם המחנה האחד, והמחנה השני הוא מחנה המלאכים. וכ"נ מדברי רבנו עובדיה ספורנו ז"ל בפירושו. ומזה נלמד על מעלת יעקב וביתו ששקולים המה כנגד מחנה של מלאכי עליון.