הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם: (מט, ב)
כתב בעל הטורים, ושמעו אל ישראל. בגימטריא זהו קצו של מלך המשיח.
וגם בפסוק הקודם (לעיל מט, א), שנאמר, ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים, כתב הרמב"ן ז"ל (שם), שהם ימות המשיח, כי יעקב רומז על זה בדבריו, כמו שאמר (להלן מט, י), עד כי יבא שילה וגו'. וכעין זה כתב בפירוש רבנו עובדיה ספורנו ז"ל (שם).
וכנראה שעפי"ז כתב המשורר בפיוט יגדל אלהים חי בסופו, ישלח לקץ ימין משיחנו לפדות מחכי קץ ישועתו.
ובסוף דניאל (יב, יג), כתיב, ואתה לך לקץ ותנוח, ותעמוד לגורלך לקץ הימין. ומשמע שקץ הימין הוא תחית המתים, שעל כן כתב ותעמוד לגורלך וכו' [א"ה ובאמת מנהג ישראל היה לחרות על מצבות הקבורה את הפסוק הזה ואתה לך לקץ וגו', וכאשר ראיתי בבתי החיים דעי"ת אזמיר וקושטא. יבח"ר]. ואולי מחשיב כל זה לקץ הימין, שגם ביאת המשיח וגם תחית המתים, כולם הם לעתיד לבא.