הרב עמאר - שמות

מדוע שירת הים מתחילה ומסיימת בסוס פרעה PDF הדפסה דוא

כִּי בָא סוּס פַּרְעֹה בְּרִכְבּוֹ וּבְפָרָשָׁיו בַּיָּם וַיָּשֶׁב יְהֹוָה עֲלֵהֶם אֶת מֵי הַיָּם וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם. (טו, יט)

כתב הראב"ע ז"ל. לפי דעתי גם זה הפסוק מהשיר, להזכיר הפלא שעשה בתוך הפלא כאשר פירשתי וכו', עכ"ל, והרמב"ן ז"ל הביא דברי הראב"ע ז"ל, וכתב שהיו ישראל משוררים ואומרים, כי בא סוס פרעה ברכבו ובפרשיו בים, וישב ה' עליהם את מי הים, בעוד ישראל הולכים ביבשה בתוך הים, והוא נס תוך נס, וע"ש מה שכתב בזה.

קרא עוד...
 
גדולתו יתברך בעבר הווה ועתיד PDF הדפסה דוא

ה' יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד. (טו, יח)

תרגם אונקלוס, ה' מלכותיה קאים לעלם ולעלמי עלמיא. והנה חז"ל תקנו לנו לומר בסדר תפלת שחרית שבכל יום שירת הים אחרי פסוקי דזמרה. ואומרים פסוק ה' ימלוך לעולם ועד וכופלים אותו ואומרים גם התרגום שלו, וצריכים להבין מה טעם הדבר.

קרא עוד...
 
תביאמו ותטעמו בהר נחלתך PDF הדפסה דוא

תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ה' מִקְּדָשׁ אֲדֹנָי כּוֹנֲנוּ יָדֶיךָ. (טו, יז)

פירש רש"י ז"ל "תביאמו", נתנבא משה שלא יכנס לארץ, לכך לא אמר תביאנו (ומקורו בב"ב קיט, ב). יעו"ש. ומה שאמר "ותטעמו, פירש הראב"ע ז"ל, תפלה שיעמדו שם הרבה ולא יגלו. כדרך, בהר מרום ישראל אשתלנו (יחזקאל יז, כג). וכנראה שעפ"י הפסוק הזה תקנו חז"ל בתפלת המוספים, יה"ר מלפניך ה' או"א שתעלינו בשמחה לארצנו ותטענו בגבולנו.

קרא עוד...
 
שמעו עמים ירגזון PDF הדפסה דוא

שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז ישְׁבֵי פְּלָשֶׁת, אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד נָמֹגוּ כֹּל ישְׁבֵי כְנָעַן, תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד בִּגְדֹל זְרוֹעֲךָ יִדְּמוּ כָּאָבֶן עַד יַעֲבֹר עַמְּךָ ה' עַד יַעֲבֹר עַם זוּ קָנִיתָ. (טו, יד-טז)

קרא עוד...
 
ימין מקרבת ושמאל דוחה PDF הדפסה דוא

נָחִיתָ בְחַסְדְּךָ עַם זוּ גָּאָלְתָּ נֵהַלְתָּ בְעָזְּךָ אֶל נְוֵה קָדְשֶׁךָ. (טו, יג)

נראה שיש כאן הנהגה של "ימין מקרבת ושמאל דוחה", וזה היפך ממדת בני אדם בני אדם שצריך לנהוג עמהם במדת "שמאל דוחה וימין מקרבת" (סוטה מז, א וסנהדרין קז, ב), כי אצל הקב"ה הימין קודמת, כמו שנאמר (ישעיה סב, ח) נשבע ה' בימינו ובזרוע עוזו, וכן נאמר לעיל, וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן שהוא החסד (שהוא ימין), ורק אח"כ ובעמוד אש לילה (שהוא סטרא דשמאלא ודינים ועיין לעיל מאמר טו מה שפירשתי בזה בס"ד עפ"י דברי הרמב"ן ז"ל) וזה שאמר כאן נחית בחסדך עם זו גאלת", בחסד וברחמים, ימין ה' רוממה, ואח"כ אמר, "נהלת בעזך", שהוא סטרא דשמאלא, שעוז הוא גבורה כידוע.

קרא עוד...
 
"נטית ימינך" עניינה של נטיית יד זו PDF הדפסה דוא

נָטִיתָ יְמִינְךָ תִּבְלָעֵמוֹ אָרֶץ, נָחִיתָ בְחַסְדְּךָ עַם זוּ גָּאָלְתָּ נֵהַלְתָּ בְעָזְּךָ אֶל נְוֵה קָדְשֶׁךָ. (טו, יב- יג)

פירש רש"י ז"ל, כשהקב"ה נוטה ידו, הרשעים כלים ונופלים לפי שהכל בידו ונופלים בהטייתה, וכן הוא אומר (ישעיה לא, ג) וה' יטה ידו וכשל עזור ונפל עוזר. משל לכלי זכוכית הנתונה ביד אדם, מטה ידו מעט והן נופלים ונשברים, עכ"ל.

קרא עוד...
 
ונקם ישיב לצריו PDF הדפסה דוא

וּבְרוּחַ אַפֶּיךָ נֶעֶרְמוּ מַיִם נִצְּבוּ כְמוֹ נֵד נֹזְלִים קָפְאוּ תְהֹמֹת בְּלֶב יָם, אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל תִּמְלָאֵמוֹ נַפְשִׁי אָרִיק חַרְבִּי תּוֹרִישֵׁמוֹ יָדִי. (טו, ח-ט)

כבר כתבתי לעיל (מאמר כה) שכל השירה היא שבח והודאה לה', שהוא משיב נקם לצריו, ומשבר אויביו, ומכניעם ומשמידם, ופסוק זה הוא היחידי שמדבר על קריעת הים, ופירשתי שם שזו היתה המטרה האמיתית של ירידת ישראל לתוך הים, כדי שהמצריים יבואו אחריהם לתוך הים, כדי לשלם להם כפעלם הרע, באותה מדה שמדדו לישראל. ואילו קריעת הים לגזרים, אינה מטרה ותכלית הענין, אלא כניסת ישראל לים היא בשביל המצרים כאמור, אבל כיון שנכנסו והקב"ה חפץ להצילם, ע"כ הפך את הים ליבשה.

קרא עוד...
 
נודע ה' משפט עשה PDF הדפסה דוא

מַרְכְּבֹת פַּרְעֹה וְחֵילוֹ יָרָה בַיָּם וּמִבְחַר שָׁלִשָׁיו טֻבְּעוּ בְיַם סוּף, תְּהֹמֹת יְכַסְיֻמוּ יָרְדוּ בִמְצוֹלֹת כְּמוֹ אָבֶן, יְמִינְךָ ה' נֶאְדָּרִי בַּכֹּחַ יְמִינְךָ יְהֹוָה תִּרְעַץ אוֹיֵב. (טו, ג-ו)

כתב רשב"ם ז"ל, "ה' שמו", נודע ה' משפט עשה (תהלים ט, יז). וכן נראה גם מדברי הראב"ע ז"ל שכתב, "ה' שמו", עתה יודע שמו, כמו הקורא למי הים ה' שמו (עמוס ה, ח), לבדו העושה ככה.

קרא עוד...
 
הנהגת החסד והדין שנוהג הי"ת עם ברואיו PDF הדפסה דוא

ה' אִישׁ מִלְחָמָה ה' שְׁמוֹ. (טו, ג)

פירש רש"י ז"ל "ה' שמו", מלחמותיו לא בכלי זיין אלא בשמו הוא נלחם, כמו שאמר דוד (שמואל א' יז, מה) ואנכי בא אליך בשם ה' צבאות. דבר אחר ה' שמו, גם בשעה שהוא נלחם ונוקם מאויביו, אוחז הוא במדתו לרחם על ברואיו ולזון את כל באי עולם, ולא כמדת מלכי האדמה כשהוא עוסק במלחמה פונה עצמו מכל עסקים, ואין בו כח לעשות זה וזה.

קרא עוד...
 
עזי וזמרת יה PDF הדפסה דוא

עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרֹמֲמֶנְהוּ. (טו, ב)

תרגם אונקלוס, תוקפי ותושבחתי דחילא ה', אמר במימריה והוה לי לפריק. רצונו לומר, שהעוז שלי והזמרה שלי, הם יראת ה', והוא במאמרו היה לי לישועה. ואולם קשה ליישב מקרא זה על פשוטו הנכון. ורש"י ז"ל התקשה בפירוש מלים אלה על נכון, ועיין גם בדברי רבינו האבן עזרא, והרשב"ם ז"ל ועוד. וקשה להגיע לישוב לשון המקרא בזה.

קרא עוד...
 
<< התחלה < הקודם 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 הבא > סיום >>

דך 11 מתוך 39