זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה': (ל, יג)
רבינו בעל אור החיים כתב וז"ל, ובדרך רמז תתבאר ע"ז הדרך, כי בא הכתוב לגלות נסתרות לה', אשר יעשה בעולמו דבר שכל רואה יתמה, בהלקח איש צדיק ישר קודם זמנו, כמשפט המתחייב לאנשי דמים ומרמה, ויבהילו רעיוני האדם לחשוב אחד משני דרכים וכו', אשר על כן אמר, כי תשא את ראש בני ישראל ופירוש אם תראה שיסתלק ראש בני ישראל בלא עת וכו', הטעם הוא לפקודיהם, וכו', לפקודיהם לשון חסרון, שנתחייבו, לזה אני נוטל את ראשם בעדם לכופר נפשם שלא ימותו כל ישראל וכו'. ואמר ה', לצד שהדור הוא הגורם להילקח הצדיק, לזה צריך לתת כל איש ישראל כופר נפש הצדיק שמת בעדו, והוא אומרו ונתנו איש כופר נפשו של המסתלק, או ג"כ של הנשארים, שכל א' ישכיל כי חייב מיתה לשמים, והוא מ"ש, מפני הרעה נאסף הצדיק (ישעיה נז, א), שאם הסובבים הרגישו חסרונו וחקרו במעשיהם, שלא תבא. ואם לא הרגישו, כדי שלא יהיה בתוך הרעה שתבא אחריו. ולזה ציוה כאן ונתנו איש וגו', ואומרו "בפקוד אותם", פירוש לא יאחרו נתינת הכופר, אלא תיכף ומיד בפקוד אותם, פירוש לא יאחרו נתינת הכופר, אלא תיכף ומיד בפקוד אותם בזה שנטל ראשם, כל אחד יתקן מעוותו, ואומרו ולא יהיה בהם נגף וגו', הא למדת שאם לא יעשו כנזכר יהיה בהם (רח"ל), ואמר בפקוד אותם רמז כי לא יאוחר העונש, אלא תיכף לפקידה, וכן תמצא שבכל עת שיסתלק הצדיק, הרעה הבאה אחריו היא סמוכה לפטירתו, כמאמרם ז"ל בסנהדרין (קיג, ב), וכמו שראינו בעינינו בדורות הללו. עכד"ק.
וגם בדורנו זה ראינו בעונינו כמה פעמים דבר דומה, ה' יאמר די לצרות עמו ישראל, ודברי קדוש אלו עמדו מול עינינו מלה במלה, וכמו שהיה מעשה אחר הלויתו של הצדיק הנודע בכל קצוי תבל מרנא ורבנא קדוש ישראל אבוחצירא זללה"ה וזיע"א, שבחזרה היתה תאונה נוראה שבה נהרגו בעוה"ר שלשה אברכים רח"ל. וחיל ורעדה אחזה בכל מחנה ישראל וכל העם מקצה היו אומרים, זה הוא כי תשא את ראש בני ישראל, וכדברי אדוננו בעל אור החיים הנ"ל.
וע"כ החי יתן אל לבו, להרגיש חסרון הצדיק כי בעוונותינו היה הדבר, וּבְשֶלָּנוּ הרעה שלא תבא ולא תהיה ח"ו, והיה טרם תתרגש ישיב אל לבו לפשפש ולמשמש כל אחד ואחד במעשיו והנהגותיו, ובפרט בביטול תורה השקולה כנגד כולם, ולהקדים רפואה למכה, ע"י התעוררות בתשובה, ושימת לב על כל המעשים באימה וביראה אמיתית, ובזריזות גדולה, והבא ליטהר מסייעין אותו, ועינינו ליה וליה תלויות צופיות עד שיחננו ויערה עלינו רוח קדושה וטהרה, ושב יעקב ושקט ושאנן ישראל, והרחמן הוא ישמרנו מכל רע וישמור ויקיים לנו את כל חכמי ישראל, שהם עיני העדה ומגיניה באמת, ומזה נמשך שפע רב לכל העם, אין פרץ ואין יוצאת ואין צוחה ברחובותנו, קול רינה וישועה על הכלל ועל הפרט. ותהיה נשיאות ראש בני ישראל בהתרוממות ובשמחה לחיים טובים ומתוקנים, ימין ה' רוממה ימין ה' עושה חיל, ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כולכם היום