וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל מִזְבְּחִי אֲשֶׁר לֹא תִגָּלֶה עֶרְוָתְךָ עָלָיו. (כ, כג)
כתב הראב"ע ז"ל, אמר בן זוטא, כי מעלות מגזרת מעל, (כמו ומעלה בו מעל, או במרד או מעל, הכותב). ולא פקח עיניו לראות, כי מ'ם מעל שורש, והעד ומעלה בו מעל (במדבר ה, יב), והנה ראוי להיות במעלות בחירי'ק תחת הבית, וקמץ תחת העי'ן. רק פירושו, כמו ומעלות שבעה עלותיו (יחזקאל מ, כו), והנה חשב בן זוטא לעלות בסולם חכמה בהבליו, ונגלתה ערותו עליו. וככה יקרה לכל מין, אשר בדברי קדמונינו לא יאמין, וזאת מצות מעלות, כוללת כל מזבח אדמה אבנים או נחושת, כל מזבח שהוא עשוי לשם, כאשר הוא כתוב מזבחי. עכ"ל.
ורבינו הספורנו ע"ה כתב, "ולא תעלה במעלות", אע"פ שלא אטריחך לעשות מלאכות ויפויים לשכני בתוככם, מ"מ השמר מלנהוג קלות ראש במזבח. עכ"ל.
ושני דברים חשובים למדנו כאן על הזהירות במקדש, ובכל דבר קדוש, וממנו נלמד למקדש מעט, שלא לנהוג בהם קלות ראש ח"ו. וכן שלא לנהוג קלות ראש בדברי תורה ומאמרי חכמינו ופירושם, וכאשר עולה מדברי רבינו הגדול הראב"ע ע"ה.