הרב עמאר - ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש

PDF הדפסה דוא
ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש

וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. (י"ט, ו')

פירש רש"י ז"ל, "ממלכת כהנים", שרים, כמו שכתוב בשמואל (ב', ח, יח) ובני דוד כהנים היו. וכ"כ רשב"ם ז"ל. ואולם מתרגום יונתן בן עוזיאל, נראה שלא פירשו על ממשלה ושררה, אלא על עבודת ה' ותורתו, וז"ל, ואתון תהון קדמי, מלכין קטירי כלילא, וכהנין משמשין, ועם קדיש וכו'. ומשמע מלשונו דקאי על עבודת המקדש, ועל עבודת ה'. וכן הוא ברמב"ן ז"ל שכתב, תהיו ממלכת משרתי, וגוי קדוש לדבקה באל הקדוש, כמו שאמר קדושים תהיו כי קדוש אני.

ולפי זה י"ל דזו כונת הפסוק, שאתם עם סגולתי תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש, כי כשם שיש בעם ישראל כהנים משרתים לה', והם שלוחי דרחמנא ושלוחי דידן, כן בחר ה' בנו להיותנו הכהנים של כל עמי העולם, לעובדו ולעשות רצונו, וכשם שהכהנים עובדים עבודת ה' בשם כל ישראל. כן עם ישראל הם כהנים לכל עמי העולם, והם התרומה לה' מכל העולם. וזה מה שנאמר, "ממלכת כהנים" שכל הממלכה הזו, ביחס אל שאר עמי העולם היא ממלכת כהנים, וכל הגוי הזה, הוא "גוי קדוש" לה'. כשם שבני אהרן הכהן הם כהנים של עם ישראל, כך עם ישראל הם כהני העולם. ובזכותם ובזכות עבודתם לה', מתקיימים כל הגויים. והוא הענין שבסוכות מקריבים שבעים פרים כנגד שבעים אומות (סוכה נה, ב).