וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ. (יט, ה)
פירש רש"י ז"ל "ועתה", אם עתה תקבלו עליכם, יערב לכם מכאן ואילך, שכל ההתחלות קשות. (כן הוא במכילתא פר' בחדש פ"ב). "ושמרתם את בריתי", שאכרות עמכם על שמירת התורה. ועי' בדבריו עוד מה שכתב בביאור תיבת "סגולה". שהוא דבר נכבד ונחמד ולא ימצא אחר כמוהו.
והנה אחר שהדגיש בפסוק הקודם שכל מה שעשה הי"ת למצרים, לא היה אלא בשביל התכלית שהיא, "ואביא אתכם אלי". אומר כאן הפסוק ועתה אם וגו', כלומר עדיין הבחירה היא בידכם, אם לשמוע או לא לשמוע, אם לקבל תורה או לא לקבלה. ועתה שאנו אחרי כל מה שנעשה למצרים, בין בארץ מצרים ובין על ים סוף, ואחר כל מה שראיתם בעיניכם, מעתה הכל בידכם, "אם שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי", והיינו קבלת תורה ובפרטות יש כאן קבלת עול מלכות שמים, דהיינו "תשמעו בקולי", וגם תקבלו עליכם עול מצות התורה, שזה הוא, "ושמרתם את בריתי", ואם כך תעשו, אזי והייתם לי סגולה מכל העמים, ע"י קבלת התורה, וכמו ששנינו באבות (ג, יד), חביב אדם שנברא בצלם וכו', חיבה יתירה נודע להם לישראל שקבלו את התורה, שאעפ"י שלכל אדם יש חביבות לפניו יתברך, מ"מ בנו בחר ה' ע"י קבלת התורה, להיות לו לסגולה מכל העמים.
וכאן הוא קודם קבלתם, ומפרש להם שאם "יקבלו" יהיו לו ל"סגולה". והדבר תלוי בקבלתם, אך הקדים והדגיש שכל מה שעשה עד היום לעיניהם, הוא לתכלית שנזכרה כאן, "ואביא אתכם אלי". ובזה יובן ענין כפיית ההר כגיגית (שבת פח, א), שבה אמר להם אם אתם מקבלים את התורה מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתם, כי כל מה שהקב"ה עשה הוא להכשיר את ישראל, לקבל תורה, שזו תכלית בריאת העולם, ועם כל זאת גזרה חכמתו יתברך, שהקבלה של התורה צריכה להיות, מתוך בחירה חפשית דוקא. אך אם לא יקבלו עליהם תורה, אין טעם לכל הבריאה, גם אין לה זכות קיום כלל, שנאמר (ירמיה לג, כה), אם לא בריתי וגו'.
וכפיית ההר אינה כפיה לקבלת תורה, אלא משלים להם את ידיעת המצב לאשורו, שישקלו היטב בדעתם את כל הצדדים של הענין, והראה להם שבלי תורה אין קיום כלל, ושם תהא קבורתם, שאעפ"י שכבר הקדימו נעשה לנשמע, וכבר הקשו כן התוס' בשבת (פח, א ד"ה כפה) ותירצו שמא יהיו חוזרים בהם. וע"ש עוד. מ"מ בהבהרת הענין הזה שאין קיום לעולם כלל בלא תורה, תהיה קבלתם חזקה ועמוקה יותר ויותר, אלא שלא הודיעם את זה עד שהשיבו והקדימו נעשה לנשמע, כדי שלא תהיה זו כפיה גמורה. ואחר שכבר הביעו הסכמתם הנלהבת ברצון חופשי, אז אמר להם אם אתם מקבלים וכו'. שיבינו כמה גדולה וחשובה קבלתם שקיבלו את התורה, שבה תלוי קיום העולם כולו.