 |
מה טעם התנכרות יוסף לאחיו והנהגתו הקשה עמהם
|
|
|
|
וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֵאַיִן בָּאתֶם וַיֹּאמְרוּ מֵאֶרֶץ כְּנַעַן לִשְׁבָּר אֹכֶל, וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ, וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו לֹא אֲדֹנִי וַעֲבָדֶיךָ בָּאוּ לִשְׁבָּר אֹכֶל, כֻּלָּנוּ בְּנֵי אִישׁ אֶחָד נָחְנוּ כֵּנִים אֲנַחְנוּ לֹא הָיוּ עֲבָדֶיךָ מְרַגְּלִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לֹא כִּי עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם לִרְאוֹת, וַיֹּאמְרוּ שְׁנֵים עָשָׂר עֲבָדֶיךָ אַחִים אֲנַחְנוּ בְּנֵי אִישׁ אֶחָד בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְהִנֵּה הַקָּטֹן אֶת אָבִינוּ הַיּוֹם וְהָאֶחָד אֵינֶנּוּ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הוּא אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֲלֵכֶם לֵאמֹר מְרַגְּלִים אַתֶּם, בְּזֹאת תִּבָּחֵנוּ חֵי פַרְעֹה אִם תֵּצְאוּ מִזֶּה כִּי אִם בְּבוֹא אֲחִיכֶם הַקָּטֹן הֵנָּה, שִׁלְחוּ מִכֶּם אֶחָד וְיִקַּח אֶת אֲחִיכֶם וְאַתֶּם הֵאָסְרוּ וְיִבָּחֲנוּ דִּבְרֵיכֶם הַאֱמֶת אִתְּכֶם וְאִם לֹא חֵי פַרְעֹה כִּי מְרַגְּלִים אַתֶּם: (מב, ז-טז)
|
קרא עוד...
|
|
 |
בחובת האדם להיות צנוע
|
|
|
|
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ: (מב, א)
כתב רש"י ז"ל, למה תתראו - למה תראו עצמכם בפני בני ישמעאל ובני עשו, כאילו אתם שבעים, כי באותה שעה עדיין היתה להם תבואה. ע"ש. והוא מדברי רבותינו במסכת תענית (י, ב), ויאמר יעקב לבניו למה תתראו, אמר להם יעקב לבניו אל תראו עצמכם כשאתם שבעין לא בפני עשו ולא בפני ישמעאל כדי שלא יתקנאו בכם. וראה עוד מה שכתבו בזה מפרשי התורה (שם), הלא המה, הראב"ע, והרמב"ן, והרשב"ם, ורבינו עובדיה ספורנו ז"ל.
|
קרא עוד...
|
|
 |
גם כשהקב"ה מעלים מהצדיק איזה דבר הריהו רומזו לו
|
|
|
|
וַיַּרְא יַעֲקֹב כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ: (מב, א)
ופירש"י ז"ל, וירא יעקב, ומהיכן ראה, והלא לא ראה אלא שמע, שנא' (להלן מב, ב), הנה שמעתי כי יש שבר במצרים, וא"כ מהו וירא, אלא שראה באספקלריא של קדש שעדיין יש לו שֶׁבֶר במצרים, ולא היתה נבואה ממש להודיעו בפירוש שזה יוסף. עכ"ל. ומקורו טהור בדברי רבותינו (ב"ר צא, ו).
|
קרא עוד...
|
|
 |
הנשמר במדת היסוד זוכה לפרנסה טובה ועושר וניצול מרעב ומיתה
|
|
|
|
וַתִּרְעַב כָּל אֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּצְעַק הָעָם אֶל פַּרְעֹה לַלָּחֶם וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה לְכָל מִצְרַיִם לְכוּ אֶל יוֹסֵף אֲשֶׁר יֹאמַר לָכֶם תַּעֲשׂוּ: (מא, נה)
ופירש רש"י ז"ל, שהרקיבה תבואתם שאצרו חוץ משל יוסף. והלכו המצרים אל פרעה וצעקו ללחם, והוא אמר להם לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו, לפי שהיה יוסף אומר להם שימולו, ורק אח"כ יתן להם תבואה. וכשבאו אצל פרעה ואומרים כך הוא אומר לנו, אמר להם למה לא צברתם בר, והלא הכריז לכם ששני הרעב באים. אמרו לו, אספנו הרבה והרקיבה. אמר להם, אם כן כל אשר יאמר לכם תעשו, הרי גזר על התבואה והרקיבה, מה אם יגזור עלינו ונמות. ע"כ ומקורו בדברי רבותינו (ב"ר צא, ה).
|
קרא עוד...
|
|
|
|