וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל: (כד, א)
אמרו חז"ל (בבא בתרא טז, ב), בת היתה לאברהם אבינו ע"ה ובכל שמה. והנה רש"י ז"ל, בפירושו לתורה (כאן), כתב, בכל גימטריא ב"ן, ומאחר שהיה לו בן היה צריך להשיאו אשה. עכ"ל. ורבינו אברהם אבן עזרא ז"ל, כתב, וה' ברך את אברהם בכל, באורך ימים, ועושר וכבוד, ובנים, וזו חמדת כל האדם, ודרשו שבתו היתה ושמה בכל, צריך להוסיף בי"ת משרת עכ"ל, וכונתו פשוטה להקשות, שאם כדברי הדרש שהיתה לאברהם בת ששמה בכל, א"כ היה לו להוסיף בי"ת משרת ולכתוב וה' ברך את אברהם בְּבַכֹּל. ועיין באבי עזר שיישב קושיא זו, וז"ל, ומצינו כמה פעמים נחסר בי"ת המשרת, כמו הנמצא בית ה' (מ"ב יב, יא). עכ"ל. והיינו דשייך לשון זה, ויש פסוקים שלא נכתב בהם ב' המשרת.
ונראה תמוה קצת לפרש שאברהם אבינו קרא את שם בתו "בכל", ולמה לא שמענו ולא ראינו בכל הדורות שיקראו את שם הבנות על שם בתו של אברהם אבינו ע"ה. וגם לשון "ברך את אברהם בכל" לא מתפרש בהכי, כי היה לפסוק לומר שהי"ת ברך את אברהם בבת ואח"כ יאמר את שמה.
והנראה בס"ד דרבותינו למדו מתיבת "בכל" שאברהם אבינו ע"ה זכה גם לבת, דאי לאו הכי אין ראוי לומר שהי"ת ברכו "בכל" שהרי לא קיים מצות פריה ורביה, ולכן כשאמרה התורה בכל, יש במובן הזה גם שנולדה לו בת.
ומזה שנים פירשתי בס"ד דודאי היה לבתו של אברהם אבינו שם ככל הנשים. ומה שאמרו רבותינו ז"ל "בכל" שמה, הכי קאמר, דהיה לה שם טוב לתפארת, כפי הראוי לבתו של אברהם אבינו עליו השלום, שנאמר עליו (בראשית יח, יט), כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו וגו'.
אמנם השם "בכל" בא לבטאות את מהותה של הבת הזו, כי יש בת שיש לה שם טוב במקום לימודיה, מפני כשרונותיה וחריצותה בלימודים במרץ ובזריזות, אבל במלאכות הבית היא עצלה ולא תצלח. ויש בת שהנהגתה הפוכה, בביתה היא מוצלחת ויעילה ומסודרת ומתוקנת בכל מעשיה, בהוד והדר, וכל בני הבית והאורחים מתפעלים מזריזותה וחן מעשיה הטובים, עד שיצא לה שם טוב על זה, אך בלימודים היא חלשה ועצלה, וגם תעודותיה הניתנות לה בסוף שנות הלימודים היו לה לחרפה ובוז. ויש בנות המושלמות בזה ובזה, אך מדותיהן והליכותיהן לא טובות הנה, ויש בנות שיש בהן כל המעלות האמורות, אבל הן חסרות ביראת שמים וכו' וכו'.
אבל הבת של אברהם אבינו ע"ה "בכל" שמה, כלומר בכל הענינים היה אותו השם הטוב והמעולה, בבית ובחוץ, ביר"ש ובמדות, בחכמה ובמלאכה, בדבור ובמעשה, בכל הענינים שמה הולך לפניה לתהילה. כנאה וכיאה לבתו של אברהם אבינו ע"ה. תדע שמעולם לא נשמע שיקרא אדם לבתו בכל, על שם בתו של אברהם אבינו ע"ה, והוא הוכחה שאין זה שמה ממש, אלא בכל היה שמה בכתר שם טוב עולה.
[א"ה - הנה כתב רבינו הגר"א ז"ל בספר ברק השחר (ונדפס בפירושו למשלי), על הפסוק (משלי לא, י), אשת חיל מי ימצא, כי "חיל" בגימ' מ"ח שהם מ"ח קנייני התורה, היינו שירמוז בזה אל הת"ח המושלם בכל קנייני התורה. והוסיף על זה תלמיד הגר"א הלא הוא הגרמ"מ משקלוב ז"ל, כי "אשת חיל" היינו שמהותה הוא "חיל", שהיא שלמה בכל מ"ח קנייני התורה, ואינה כבנות שנאמר בהן (משלי שם, כט), רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה. והנה לכאורה יש סתירה בין הפסוקים כי בתחילה אמר "אשת חיל מי ימצא", ואחרי כן אמר "רבות בנות עשו חיל". אמנם אין זו סתירה, כי בבנות נאמר "עשו חיל", היינו שאין הבנות הללו נשות חיל במהותן, אלא רק "עושות חיל", כלומר, מיוחדות במדה אחת או כמה מדות, אבל לא שלמות בכל, אמנם ה"אשת חיל" שלמה בכל, וזהו שאומר רבות בנות עשו חיל, אמנם את האשת חיל שמהותך "חיל" ואת שלמה בכל, עלית על כולנה, ואת עלית, מילת "את" באה לרמוז את השלימה בכל מאל"ף ועד תי"ו, עולה על הכל. זת"ד ודפח"ח. והדברים עולים לכיוון אחד. יבח"ר].
(בעהית"ש אור ליום ה' כ"א אדר התשמ"ח)