 |
אין להקל ראש בענין יחוס המשפחות
|
|
|
|
וּבְנֵי שִׁמְעוֹן יְמוּאֵל וְיָמִין וְאֹהַד וְיָכִין וְצֹחַר וְשָׁאוּל בֶּן הַכְּנַעֲנִית: (מו, י)
ופירש"י ז"ל בן הכנענית בן דינה שנבעלה לכנעני וכו'. ומקור הדברים בדברי רבותינו (ב"ר פ, יא).
ויש ללמוד מזה כמה צריך האדם להזהר בעניני יוחסין. ולא יקל ראש בחשיבותם, ולא יתפתה ללכת אחר תאות לבו ולשאת אשה שאינה מיוחסת ואינה הוגנת ואינה ראויה לו, שהרי דינה, בתו של יעקב אבינו ע"ה היתה, ובתה של לאה אמנו היתה, והיא אחותם של השבטים שבטי י-ה, ונלקחה באונס אל בית שכם בן חמור אשר עינה אותה, ועם כל זה נשאר הדבר לדראון עולם, עד שנכתב בתורה, ושאול בן הכנענית.
|
קרא עוד...
|
|
 |
הצדיקים צועקים אל הי"ת ונענים מיד
|
|
|
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם: (מו, ב-ג)
אשרי העם שככה לו, ואשרי האיש אשר מקריב קרבן ומתחנן לפני קונו, ומיד נענה, וה' נגלה עליו בבירור, ואומר לו, תפילתך התקבלה, אל תירא מרדת מצרימה, כלומר אם מן הירידה אתה מתיירא, אין לך מה לירא עוד, כי אנכי ארד עמך מצרימה, ואנכי אעלך גם עלה.
|
קרא עוד...
|
|
 |
ההבדל בין הכבוד האמיתי לכבוד המדומה
|
|
|
|
וְהִגַּדְתֶּם לְאָבִי אֶת כָּל כְּבוֹדִי בְּמִצְרַיִם וְאֵת כָּל אֲשֶׁר רְאִיתֶם וגו': (מה, יג),
שמעתי באומרים לי שהגר"א ז"ל אמר, שבכל מקום שכתוב בתנ"ך, כבוד מלא וא"ו, אות הוא שמדובר על כבוד הי"ת או על כבודה של תורה, כגון, כבוד חכמים ינחלו (משלי ג, לה), וכבד בלא וא"ו, רומז על הצלחות העוה"ז, וכמו שאמרו בני לבן על יעקב אבינו ע"ה (בראשית לא, א), ומאשר לאבינו עשה את כל הכבד הזה. וכונתם לצאן ולבקר ושאר קניני העוה"ז, וע"כ חסר שם אות וא"ו, (וראה מנחת שי במדבר יד, כא).
|
קרא עוד...
|
|
|
|