פרשת בא ברוכים הבאים לאתר הרישמי של הרב עמאר - הראשון לציון הרב הראשי לירושלים - הרב עמאר https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא 2024-04-29T07:25:11Z Joomla! 1.5 - Open Source Content Management בדין, דשומר שכר חייב על גנבה ואבדה, 2012-07-01T15:32:02Z 2012-07-01T15:32:02Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/401-וְאִם-גָּנֹב-יִגָּנֵב-מֵעִמּוֹ-יְשַׁלֵּם-לִבְעָלָיו,-אִם-טָרֹף-יִטָּרֵף-יְבִאֵהוּ-עֵד-הַטְּרֵפָה-לֹא-יְשַׁלֵּם-(כב,-יא-יב)-תרגם-יונתן-בן-עוזיאל,-ואין-יתגנבא-יתגנב-מיניה-דהוה-ליה-עִמֵיה-אגר-נטיר,-ישלם-לְמָרוֹי-וכן-בדין,-דשומר-שכר-חייב-על-גנבה-ואבדה,-שהם-או avi masilaty@gmail.com <p>וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה לֵּאמֹר, דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם. (יד, א-ב)</p> <p>וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה לֵּאמֹר, דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם לִפְנֵי בַּעַל צְפֹן נִכְחוֹ תַחֲנוּ עַל הַיָּם. (יד, א-ב)</p> עמוד הענן משמש כרמז לארך אפים של הי"ת אע"פ שבעצם הוא מצמצם את האור 2012-07-01T15:29:09Z 2012-07-01T15:29:09Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/399-עמוד-הענן-משמש-כרמז-לארך-אפים-של-הי-ת-אע-פ-שבעצם-הוא-מצמצם-את-האור avi masilaty@gmail.com <p>וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה, לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם. (יג, כא-כב)</p> <p>וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה, לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם. (יג, כא-כב)</p> בדין פינוי מת ממקומו מתי מותר לפנות ומתי אסור ובאיזה תנאים 2012-07-01T15:28:12Z 2012-07-01T15:28:12Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/398-בדין-פינוי-מת-ממקומו-מתי-מותר-לפנות-ומתי-אסור-ובאיזה-תנאים avi masilaty@gmail.com <p>וַיִּקַּח משֶׁה אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ כִּי הַשְׁבֵּעַ הִשְׁבִּיעַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִיתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה אִתְּכֶם. (יג, יט)</p> <p>חז"ל (סוטה יג, א) דרשו על זה, חכם לב יקח מצות (משלי י, ח), שכל ישראל התעסקו בביזה, ומשה לקח עמו עצמות יוסף. כי השבע השביע את בני ישראל, וכתב הספורנו, והנה חיוב הדור, מוטל על נשיאו. עכ"ל.</p> <p>וַיִּקַּח משֶׁה אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ כִּי הַשְׁבֵּעַ הִשְׁבִּיעַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִיתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה אִתְּכֶם. (יג, יט)</p> <p>חז"ל (סוטה יג, א) דרשו על זה, חכם לב יקח מצות (משלי י, ח), שכל ישראל התעסקו בביזה, ומשה לקח עמו עצמות יוסף. כי השבע השביע את בני ישראל, וכתב הספורנו, והנה חיוב הדור, מוטל על נשיאו. עכ"ל.</p> הטעם שמניחים תפלין על יד שמאל 2012-07-01T15:19:56Z 2012-07-01T15:19:56Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/390-הטעם-שמניחים-תפלין-על-יד-שמאל avi masilaty@gmail.com <p>וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם. (יג, טז)</p> <p>תירגם בתרגום המיוחס ליונתן בן עוזיאל ע"ה, ויהא לאת חקיק ומפרש על יד שמאלך, ולתפילין בין ריסי עינך וכו'. וכך דרשו (מנחות לז, א), ידכה יד כהה, שהוא יד שמאל שהוא חלש.</p> <p>וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם. (יג, טז)</p> <p>תירגם בתרגום המיוחס ליונתן בן עוזיאל ע"ה, ויהא לאת חקיק ומפרש על יד שמאלך, ולתפילין בין ריסי עינך וכו'. וכך דרשו (מנחות לז, א), ידכה יד כהה, שהוא יד שמאל שהוא חלש.</p> כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ כֶּסֶף אוֹ כֵלִים לִשְׁמֹר 2012-07-01T15:18:26Z 2012-07-01T15:18:26Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/388-כִּי-יִתֵּן-אִישׁ-אֶל-רֵעֵהוּ-כֶּסֶף-אוֹ-כֵלִים-לִשְׁמֹר-וְגֻנַּב-מִבֵּית-הָאִישׁ-אִם-יִמָּצֵא-הַגַּנָּב-יְשַׁלֵּם-שְׁנָיִם,-אִם-לֹא-יִמָּצֵא-הַגַּנָּב-וְנִקְרַב-בַּעַל-הַבַּיִת-אֶל-הָאֱלֹהִים-אִם-לֹא-שָׁלַח-יָדוֹ-בִּמְלֶאכֶת-רֵעֵהוּ-(כב,-ו-ז)-ותירגם-יונת avi masilaty@gmail.com <p>וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם. (יג, טז)</p> <p>וכתב הרמב"ן ז"ל. "ולטוטפת", אין למילה הזאת משפחה ידועה, אבל בעלי הלשון יחשבו ליחס אותה אל לשון, והטף אל דרום (יחזקאל כא, ב), ועלימו תטוף מלתי (איוב כט, כב), ענין מושאל מן והטיפו ההרים עסיס (עמוס ט, יג), יאמר שתעשה מיציאת מצרים על ידך אות, ובין עיניך דבור יזל כטל על שומעיו, אבל רבותינו יקראו דבר המונח בראש טוטפת, כמו שאמרו (שבת נז, ב), לא בטוטפות ולא בסנבוטין, ואמר רבי אבהו איזוהי טוטפת המקפת מאזן לאזן. והם בעלי הלשון שמדברים בו ויודעים אותו, ומהם ראוי לקבלו. ואמר טוטפות ולא טוטפת, בעבור שהם בתים רבים, כאשר קבלנו צורתם מן האבות הקדושים, שראו הנביאים והקדמונים עושים כן עד משה רבינו וכו' עכ"ל. ועיין להראב"ע ז"ל שכתב טוטפות כמו זכרון. וע"ש.</p> <p>וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם. (יג, טז)</p> <p>וכתב הרמב"ן ז"ל. "ולטוטפת", אין למילה הזאת משפחה ידועה, אבל בעלי הלשון יחשבו ליחס אותה אל לשון, והטף אל דרום (יחזקאל כא, ב), ועלימו תטוף מלתי (איוב כט, כב), ענין מושאל מן והטיפו ההרים עסיס (עמוס ט, יג), יאמר שתעשה מיציאת מצרים על ידך אות, ובין עיניך דבור יזל כטל על שומעיו, אבל רבותינו יקראו דבר המונח בראש טוטפת, כמו שאמרו (שבת נז, ב), לא בטוטפות ולא בסנבוטין, ואמר רבי אבהו איזוהי טוטפת המקפת מאזן לאזן. והם בעלי הלשון שמדברים בו ויודעים אותו, ומהם ראוי לקבלו. ואמר טוטפות ולא טוטפת, בעבור שהם בתים רבים, כאשר קבלנו צורתם מן האבות הקדושים, שראו הנביאים והקדמונים עושים כן עד משה רבינו וכו' עכ"ל. ועיין להראב"ע ז"ל שכתב טוטפות כמו זכרון. וע"ש.</p> בדין שומר שפשע בשמירת נכסי הקדש אם חייב או פטור 2012-07-01T15:17:20Z 2012-07-01T15:17:20Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/386-בדין-שומר-שפשע-בשמירת-נכסי-הקדש-אם-חייב-או-פטור avi masilaty@gmail.com <p>וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג ה' כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַה' כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה. (יג, טו)</p> <p>וַיְהִי כִּי הִקְשָׁה פַרְעֹה לְשַׁלְּחֵנוּ וַיַּהֲרֹג ה' כָּל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר אָדָם וְעַד בְּכוֹר בְּהֵמָה עַל כֵּן אֲנִי זֹבֵחַ לַה' כָּל פֶּטֶר רֶחֶם הַזְּכָרִים וְכָל בְּכוֹר בָּנַי אֶפְדֶּה. (יג, טו)</p> ושמרת את "החוקה" הזאת, באיזו חוקה דיבר הכתוב 2012-07-01T15:16:04Z 2012-07-01T15:16:04Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/384-ושמרת-את-החוקה-הזאת,-באיזו-חוקה-דיבר-הכתוב avi masilaty@gmail.com <p>וְשָׁמַרְתָּ אֶת הַחֻקָּה הַזֹּאת לְמוֹעֲדָהּ מִיָּמִים יָמִימָה. (יג-י)</p> <p>וְשָׁמַרְתָּ אֶת הַחֻקָּה הַזֹּאת לְמוֹעֲדָהּ מִיָּמִים יָמִימָה. (יג-י)</p> "ועבדת את העבודה הזאת" באיזו עבודה דיבר הכתוב 2012-07-01T15:13:15Z 2012-07-01T15:13:15Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/383-ועבדת-את-העבודה-הזאת-באיזו-עבודה-דיבר-הכתוב avi masilaty@gmail.com <p>וְהָיָה כִי יְבִיאֲךָ ה' אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ וְעָבַדְתָּ אֶת הָעֲבֹדָה הַזֹּאת בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה. (יג, ה)</p> <p>וְהָיָה כִי יְבִיאֲךָ ה' אֶל אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ וְעָבַדְתָּ אֶת הָעֲבֹדָה הַזֹּאת בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה. (יג, ה)</p> כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות 2012-07-01T15:11:49Z 2012-07-01T15:11:49Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/379-כימי-צאתך-מארץ-מצרים-אראנו-נפלאות avi masilaty@gmail.com <p>לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הוּא הַלַּיְלָה הַזֶּה לַה' שִׁמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְדֹרֹתָם. (יב, מב)</p> <p>פירש רש"י ז"ל, "ליל שמורים", שהיה הקב"ה שומר ומצפה לו, לקיים הבטחתו להוציאם מארץ מצרים. "הוא הלילה הזה לה' ", הוא הלילה שאמר לאברהם, בלילה הזה אני גואל את בניך.</p> <p>לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הוּא הַלַּיְלָה הַזֶּה לַה' שִׁמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְדֹרֹתָם. (יב, מב)</p> <p>פירש רש"י ז"ל, "ליל שמורים", שהיה הקב"ה שומר ומצפה לו, לקיים הבטחתו להוציאם מארץ מצרים. "הוא הלילה הזה לה' ", הוא הלילה שאמר לאברהם, בלילה הזה אני גואל את בניך.</p> בהגיע זמן הגאולה אינה מתמהמהת אפילו רגע 2012-07-01T15:10:21Z 2012-07-01T15:10:21Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/שמות/פרשת-בא/377-בהגיע-זמן-הגאולה-אינה-מתמהמהת-אפילו-רגע avi masilaty@gmail.com <p>וַיְהִי מִקֵּץ שְׁלשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה וַיְהִי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת ה' מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. (יב, מא)</p> <p>ועיין באוה"ח הק' מה שפירש בעניני הצער שהיה בכל זה. וכפשוטו בא לומר דבבא הקץ לא נתעכבו ישראל במצרים אפילו זמן קצר, אלא מיד בעצם היום הזה ממש, ובלא שום עיכוב כלל, יצאו כל צבאות ה' מארץ מצרים, ולא נותר אחד מהם שמה, ולמרות שרבים היו, ובודאי היו פזורים במקומות שונים, והיציאה היתה בבהילות ובחיפזון גדול, מ"מ הקב"ה הוציאם כולם, בעצם היום הזה.</p> <p>וַיְהִי מִקֵּץ שְׁלשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה וַיְהִי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת ה' מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. (יב, מא)</p> <p>ועיין באוה"ח הק' מה שפירש בעניני הצער שהיה בכל זה. וכפשוטו בא לומר דבבא הקץ לא נתעכבו ישראל במצרים אפילו זמן קצר, אלא מיד בעצם היום הזה ממש, ובלא שום עיכוב כלל, יצאו כל צבאות ה' מארץ מצרים, ולא נותר אחד מהם שמה, ולמרות שרבים היו, ובודאי היו פזורים במקומות שונים, והיציאה היתה בבהילות ובחיפזון גדול, מ"מ הקב"ה הוציאם כולם, בעצם היום הזה.</p>