פרשת תולדות ברוכים הבאים לאתר הרישמי של הרב עמאר - הראשון לציון הרב הראשי לירושלים - הרב עמאר https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות 2024-05-02T21:36:46Z Joomla! 1.5 - Open Source Content Management באיזה שם בירך יצחק את יעקב 2012-06-27T21:48:40Z 2012-06-27T21:48:40Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/141-באיזה-שם-בירך-יצחק-את-יעקב avi masilaty@gmail.com <p>וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים, וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם: (כח, ג-ד)</p> <p>וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים, וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם: (כח, ג-ד)</p> שם "האלהים" הוא שם שם של רחמים 2012-06-27T21:47:15Z 2012-06-27T21:47:15Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/140-שם-האלהים-הוא-שם-שם-של-רחמים avi masilaty@gmail.com <p>וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירשׁ: (כז, כח)</p> <p>שמעתי דרבינו האר"י זללה"ה כתב (א"ה – עי' שער הפסוקים פרשת תולדות דאי' שם דהאלהים הוא בינה עילאה, והנה מהבינה דינים מתערין, וכיון שהוא בחינת "בינה עילאה" אפשר דהוא רחמים. יבח"ר), דכשכתוב שם "אלהים" לבד, אזי היא מדת הדין, אבל כשנכתב "האלהים" הוא רחמים, דע"י תוספת ה', נעשה חשבונו תשעים ואחת, כמו הוי"ה אדנו"ת העולים יחד צ"א כמו אמ"ן שזה מורה על מיתוק הדין. [א"ה - לכאו' מקרא מלא הוא (מ"א יח, לט), ה' (הוי'ה), הוא האלהים היינו ששם הוי"ה נחשב כשם "האלהים" כשהוא בתוספת ה"א. יבח"ר].</p> <p>וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירשׁ: (כז, כח)</p> <p>שמעתי דרבינו האר"י זללה"ה כתב (א"ה – עי' שער הפסוקים פרשת תולדות דאי' שם דהאלהים הוא בינה עילאה, והנה מהבינה דינים מתערין, וכיון שהוא בחינת "בינה עילאה" אפשר דהוא רחמים. יבח"ר), דכשכתוב שם "אלהים" לבד, אזי היא מדת הדין, אבל כשנכתב "האלהים" הוא רחמים, דע"י תוספת ה', נעשה חשבונו תשעים ואחת, כמו הוי"ה אדנו"ת העולים יחד צ"א כמו אמ"ן שזה מורה על מיתוק הדין. [א"ה - לכאו' מקרא מלא הוא (מ"א יח, לט), ה' (הוי'ה), הוא האלהים היינו ששם הוי"ה נחשב כשם "האלהים" כשהוא בתוספת ה"א. יבח"ר].</p> איך ישראל נוטלין שכר בעוה"ז 2012-06-27T21:44:46Z 2012-06-27T21:44:46Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/139-איך-ישראל-נוטלין-שכר-בעוה-ז avi masilaty@gmail.com <p>וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירשׁ: (כז, כח)</p> <p>ובפירש"י ז"ל כתב, ויתן לך האלהים. מהו האלהים? בדין, אם ראוי לך יתן לך ואם לאו לא יתן לך. אבל לעשו אמר, משמני הארץ יהיה מושבך (בראשית כז, לט), בין צדיק בין רשע יתן לך. וממנו למד שלמה כשעשה הבית סידר תפלתו, ישראל שהוא בעל אמונה ומצדיק עליו הדין לא יקרא עליך תגר, לפיכך, ונתת לאיש כדרכיו אשר תדע את לבבו (מ"א ח, לט). אבל נכרי מחוסר אמנה, לפיכך אמר ואתה תשמע השמים וגו', ועשית ככל אשר יקרא אליך הנכרי, בין ראוי בין שאינו ראוי תן לו, כדי שלא יקרא עליך תגר. עכ"ל. וכ"כ בעלי התוספות בספר דעת זקנים. ע"ש.</p> <p>וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירשׁ: (כז, כח)</p> <p>ובפירש"י ז"ל כתב, ויתן לך האלהים. מהו האלהים? בדין, אם ראוי לך יתן לך ואם לאו לא יתן לך. אבל לעשו אמר, משמני הארץ יהיה מושבך (בראשית כז, לט), בין צדיק בין רשע יתן לך. וממנו למד שלמה כשעשה הבית סידר תפלתו, ישראל שהוא בעל אמונה ומצדיק עליו הדין לא יקרא עליך תגר, לפיכך, ונתת לאיש כדרכיו אשר תדע את לבבו (מ"א ח, לט). אבל נכרי מחוסר אמנה, לפיכך אמר ואתה תשמע השמים וגו', ועשית ככל אשר יקרא אליך הנכרי, בין ראוי בין שאינו ראוי תן לו, כדי שלא יקרא עליך תגר. עכ"ל. וכ"כ בעלי התוספות בספר דעת זקנים. ע"ש.</p> אפי' רשעי ישראל יש בהם ריח טוב של מעשים טובים 2012-06-27T21:43:02Z 2012-06-27T21:43:02Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/138-אפי-רשעי-ישראל-יש-בהם-ריח-טוב-של-מעשים-טובים avi masilaty@gmail.com <p>וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה': (כז, כז)</p> <p>והנה מצינו לרבותינו שאמרו (ראה סנהדרין לז, א וראה בילקו"ש בראשית רמז קט"ו), וירח את ריח בגדיו, אל תקרי בגדיו, אלא בוגדיו וכונתם לומר, דאפילו בוגדים ורשעים שבישראל יש בהן ריח טוב של מעשים טובים.</p> <p>וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה': (כז, כז)</p> <p>והנה מצינו לרבותינו שאמרו (ראה סנהדרין לז, א וראה בילקו"ש בראשית רמז קט"ו), וירח את ריח בגדיו, אל תקרי בגדיו, אלא בוגדיו וכונתם לומר, דאפילו בוגדים ורשעים שבישראל יש בהן ריח טוב של מעשים טובים.</p> ההכנות לברכה מושלמת 2012-06-27T21:38:51Z 2012-06-27T21:38:51Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/137-ההכנות-לברכה-מושלמת avi masilaty@gmail.com <p>וַיֹּאמֶר הַגִּשָׁה לִּי וְאֹכְלָה מִצֵּיד בְּנִי לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי וַיַּגֶּשׁ לוֹ וַיֹּאכַל וַיָּבֵא לוֹ יַיִן וַיֵּשְׁתְּ, וַיֹּאמֶר אֵלָיו יִצְחָק אָבִיו גְּשָׁה נָּא וּשֲׁקָה לִּי בְּנִי, וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה' וגו': (כז, כה-כז)</p> <p>וַיֹּאמֶר הַגִּשָׁה לִּי וְאֹכְלָה מִצֵּיד בְּנִי לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי וַיַּגֶּשׁ לוֹ וַיֹּאכַל וַיָּבֵא לוֹ יַיִן וַיֵּשְׁתְּ, וַיֹּאמֶר אֵלָיו יִצְחָק אָבִיו גְּשָׁה נָּא וּשֲׁקָה לִּי בְּנִי, וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה' וגו': (כז, כה-כז)</p> הגאולה והישועה רק בזכות כח התורה 2012-06-27T21:37:34Z 2012-06-27T21:37:34Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/136-הגאולה-והישועה-רק-בזכות-כח-התורה avi masilaty@gmail.com <p>וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו: (כז, כב)</p> <p>ידועים הם דברי הגר"א ז"ל מוילנא (מובא בספר דברי אליהו פר' תולדות בשם ספר קול רינה), שדקדק שמילת "הקל" הראשונה חסרה וי"ו, ופירש, שאם הקו'ל נעשה "קל" ויש רפיון וקול התורה איננו נשמע ברמה, אז ממילא ידי עשו קמים ח"ו, אבל אם קולו של יעקב נשמע בבתי כנסיות ובתי מדרשות, והוא קול חזק ומלא וא"ו, אז אין ידי עשו יכולים לעשות מאומה, ונשברים וכלים מאליהם.</p> <p>וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו: (כז, כב)</p> <p>ידועים הם דברי הגר"א ז"ל מוילנא (מובא בספר דברי אליהו פר' תולדות בשם ספר קול רינה), שדקדק שמילת "הקל" הראשונה חסרה וי"ו, ופירש, שאם הקו'ל נעשה "קל" ויש רפיון וקול התורה איננו נשמע ברמה, אז ממילא ידי עשו קמים ח"ו, אבל אם קולו של יעקב נשמע בבתי כנסיות ובתי מדרשות, והוא קול חזק ומלא וא"ו, אז אין ידי עשו יכולים לעשות מאומה, ונשברים וכלים מאליהם.</p> "תתן אמת ליעקב" 2012-06-27T21:35:56Z 2012-06-27T21:35:56Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/135-תתן-אמת-ליעקב avi masilaty@gmail.com <p>וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל אָבִיו אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ עָשִׂיתִי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֵלָי קוּם נָא שְׁבָה וְאָכְלָה מִצֵּידִי בַּעֲבוּר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ וגו': (כז, יט)</p> <p>יעקב אבינו ע"ה הוא בחינת אמת, והוכתר בכתר האמת, כמו שנאמר (מיכה ז, כ), תתן אמת ליעקב, ויעקב אבינו הוא גם כנגד מדת תפארת וידוע שמדת תפארת קרויה אמת (ראה שער מאמרי רשב"י פרשת בראשית שמבאר באריכות איך מדת תפארת מכריעה בכל הספירות למעלה בראשן ובסופן ובאמצעיתן, ע"ש דברים נפלאים), כי מדת תפארת ממזגת בתוכה את שני הקוים ימין ושמאל, ועל כן נאמר (בראשית לג, יח), ויבא יעקב שלם.</p> <p>וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל אָבִיו אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ עָשִׂיתִי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֵלָי קוּם נָא שְׁבָה וְאָכְלָה מִצֵּידִי בַּעֲבוּר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ וגו': (כז, יט)</p> <p>יעקב אבינו ע"ה הוא בחינת אמת, והוכתר בכתר האמת, כמו שנאמר (מיכה ז, כ), תתן אמת ליעקב, ויעקב אבינו הוא גם כנגד מדת תפארת וידוע שמדת תפארת קרויה אמת (ראה שער מאמרי רשב"י פרשת בראשית שמבאר באריכות איך מדת תפארת מכריעה בכל הספירות למעלה בראשן ובסופן ובאמצעיתן, ע"ש דברים נפלאים), כי מדת תפארת ממזגת בתוכה את שני הקוים ימין ושמאל, ועל כן נאמר (בראשית לג, יח), ויבא יעקב שלם.</p> מדוע זימנו מהשמים שיצחק יברך את יעקב בחשבו שהוא עשו 2012-06-27T21:32:56Z 2012-06-27T21:32:56Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/134-מדוע-זימנו-מהשמים-שיצחק-יברך-את-יעקב-בחשבו-שהוא-עשו avi masilaty@gmail.com <p>וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶין עֵינָיו מֵרְאֹת וגו': (כז, א)</p> <p>חזות קשה ראיתי בדעת זקנים מבעלי התוספות, שכתבו, ותכהין עיניו מראת, משום שאהב את עשו כי ציד בפיו, וכתיב (שמות כג, ח), כי השחד יעור. דבר אחר, כדי שיבוא יעקב ויטול את הברכות וכו', עכ"ל [ובאמת שהדברים הללו נכתבו בעוד מקומות, והובאו נמי בדברי רבינו בחיי ז"ל, ומקורם בב"ר סה ה-ז, וכ"ה בתנחומא סדר תולדות פ"ח, ברם הדברים קשים עד מאד להבין].</p> <p>וַיְהִי כִּי זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶין עֵינָיו מֵרְאֹת וגו': (כז, א)</p> <p>חזות קשה ראיתי בדעת זקנים מבעלי התוספות, שכתבו, ותכהין עיניו מראת, משום שאהב את עשו כי ציד בפיו, וכתיב (שמות כג, ח), כי השחד יעור. דבר אחר, כדי שיבוא יעקב ויטול את הברכות וכו', עכ"ל [ובאמת שהדברים הללו נכתבו בעוד מקומות, והובאו נמי בדברי רבינו בחיי ז"ל, ומקורם בב"ר סה ה-ז, וכ"ה בתנחומא סדר תולדות פ"ח, ברם הדברים קשים עד מאד להבין].</p> המאבק על טהרתן של ישראל 2012-06-27T21:29:30Z 2012-06-27T21:29:30Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/133-המאבק-על-טהרתן-של-ישראל avi masilaty@gmail.com <p>וַיַּחְפְּרוּ עַבְדֵי יִצְחָק בַּנָּחַל וַיִּמְצְאוּ שָׁם בְּאֵר מַיִם חַיִּים, וַיָּרִיבוּ רֹעֵי גְרָר עִם רֹעֵי יִצְחָק לֵאמֹר לָנוּ הַמָּיִם וַיִּקְרָא שֵׁם הַבְּאֵר עֵשֶׂק כִּי הִתְעַשְּׂקוּ עִמּוֹ, וַיַּחְפְּרוּ בְּאֵר אַחֶרֶת וַיָּרִיבוּ גַּם עָלֶיהָ וַיִּקְרָא שְׁמָהּ שִׂטְנָה, וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם וַיַּחְפֹּר בְּאֵר אַחֶרֶת וְלֹא רָבוּ עָלֶיהָ וַיִּקְרָא שְׁמָהּ רְחֹבוֹת וַיֹּאמֶר כִּי עַתָּה הִרְחִיב ה' לָנוּ וּפָרִינוּ בָאָרֶץ: (כו, יט-כב):</p> <p>אחר המאבק על הבארות של אברהם אבינו שסתמום פלשתים וחזר יצחר לחפור אותן, עוד נאבק יצחק אבינו ע"ה על הבארות החדשות שלו. מאבק אחר מאבק, ויצחק אבינו ע"ה לא נתייאש, עד שמצא מנוחה.</p> <p>וַיַּחְפְּרוּ עַבְדֵי יִצְחָק בַּנָּחַל וַיִּמְצְאוּ שָׁם בְּאֵר מַיִם חַיִּים, וַיָּרִיבוּ רֹעֵי גְרָר עִם רֹעֵי יִצְחָק לֵאמֹר לָנוּ הַמָּיִם וַיִּקְרָא שֵׁם הַבְּאֵר עֵשֶׂק כִּי הִתְעַשְּׂקוּ עִמּוֹ, וַיַּחְפְּרוּ בְּאֵר אַחֶרֶת וַיָּרִיבוּ גַּם עָלֶיהָ וַיִּקְרָא שְׁמָהּ שִׂטְנָה, וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם וַיַּחְפֹּר בְּאֵר אַחֶרֶת וְלֹא רָבוּ עָלֶיהָ וַיִּקְרָא שְׁמָהּ רְחֹבוֹת וַיֹּאמֶר כִּי עַתָּה הִרְחִיב ה' לָנוּ וּפָרִינוּ בָאָרֶץ: (כו, יט-כב):</p> <p>אחר המאבק על הבארות של אברהם אבינו שסתמום פלשתים וחזר יצחר לחפור אותן, עוד נאבק יצחק אבינו ע"ה על הבארות החדשות שלו. מאבק אחר מאבק, ויצחק אבינו ע"ה לא נתייאש, עד שמצא מנוחה.</p> צאי לך בעקבי הצאן 2012-06-27T21:28:20Z 2012-06-27T21:28:20Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-תולדות/132-צאי-לך-בעקבי-הצאן avi masilaty@gmail.com <p>וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת בְּאֵרֹת הַמַּיִם אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיִּקְרָא לָהֶן שֵׁמוֹת כַּשֵּׁמֹת אֲשֶׁר קָרָא לָהֶן אָבִיו: (כו, יח)</p> <p>לומדים מכאן דבר חשוב מאד, והוא, שיצחק אבינו ע"ה דאג לחפור אותם בארת ממש שחפרו בימי אברהם אביו. ולא עוד, אלא שגם קרא להם שמות כשמות אשר קרא להן אביו.</p> <p>וַיָּשָׁב יִצְחָק וַיַּחְפֹּר אֶת בְּאֵרֹת הַמַּיִם אֲשֶׁר חָפְרוּ בִּימֵי אַבְרָהָם אָבִיו וַיְסַתְּמוּם פְּלִשְׁתִּים אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיִּקְרָא לָהֶן שֵׁמוֹת כַּשֵּׁמֹת אֲשֶׁר קָרָא לָהֶן אָבִיו: (כו, יח)</p> <p>לומדים מכאן דבר חשוב מאד, והוא, שיצחק אבינו ע"ה דאג לחפור אותם בארת ממש שחפרו בימי אברהם אביו. ולא עוד, אלא שגם קרא להם שמות כשמות אשר קרא להן אביו.</p>