פרשת ויחי ברוכים הבאים לאתר הרישמי של הרב עמאר - הראשון לציון הרב הראשי לירושלים - הרב עמאר https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי 2024-05-01T06:54:01Z Joomla! 1.5 - Open Source Content Management בחיוב לקבל את הגלות באהבה ולא לבעוט בגזירות הי"ת 2012-06-28T14:46:29Z 2012-06-28T14:46:29Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/245-בחיוב-לקבל-את-הגלות-באהבה-ולא-לבעוט-בגזירות-הי-ת avi masilaty@gmail.com <p>וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה: (נ, כה)</p> <p>הנה משמעות הכתוב שהשבועה היתה גם על פקד יפקוד ולא רק על והעליתם את עצמותי מזה אתכם. והנה צריך להבין מה שבועה יש על ענין פקוד יפקוד. ועי' בדעת זקנים מבעלי התוספות מה שכתבו בזה.</p> <p>וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה: (נ, כה)</p> <p>הנה משמעות הכתוב שהשבועה היתה גם על פקד יפקוד ולא רק על והעליתם את עצמותי מזה אתכם. והנה צריך להבין מה שבועה יש על ענין פקוד יפקוד. ועי' בדעת זקנים מבעלי התוספות מה שכתבו בזה.</p> בטחון בהי"ת בכל עת ובכל זמן 2012-06-28T14:45:24Z 2012-06-28T14:45:24Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/244-בטחון-בהי-ת-בכל-עת-ובכל-זמן avi masilaty@gmail.com <p>וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אָנֹכִי מֵת וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב: (נ, כד)</p> <p>וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אָנֹכִי מֵת וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב: (נ, כד)</p> מקור לכיבוד הסב בסנדקאות 2012-06-28T14:44:25Z 2012-06-28T14:44:25Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/243-מקור-לכיבוד-הסב-בסנדקאות avi masilaty@gmail.com <p>וַיַּרְא יוֹסֵף לְאֶפְרַיִם בְּנֵי שִׁלֵּשִׁים גַּם בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה יֻלְּדוּ עַל בִּרְכֵּי יוֹסֵף: (נ, כג)</p> <p>אפשר לפרש את הפסוקים הללו על דרך המוסר, שבאו ללמדנו על חינוך הילדים. שעל האב להעמיד לפני בניו את הדמות של הסבא קדישא, שישאף לעלות ולהתעלות, ולהתגדל בדרכו של הסבא קדישא. וזהו שתרגם אונקלוס, ורבי יוסף, היינו שיוסף גידל את בניו ונכדיו וניניו, ודמותו הקדושה היתה חופפת עליהם כל היום, על דרך מה שנאמר (דברים לב, ז), שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך.</p> <p>וַיַּרְא יוֹסֵף לְאֶפְרַיִם בְּנֵי שִׁלֵּשִׁים גַּם בְּנֵי מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה יֻלְּדוּ עַל בִּרְכֵּי יוֹסֵף: (נ, כג)</p> <p>אפשר לפרש את הפסוקים הללו על דרך המוסר, שבאו ללמדנו על חינוך הילדים. שעל האב להעמיד לפני בניו את הדמות של הסבא קדישא, שישאף לעלות ולהתעלות, ולהתגדל בדרכו של הסבא קדישא. וזהו שתרגם אונקלוס, ורבי יוסף, היינו שיוסף גידל את בניו ונכדיו וניניו, ודמותו הקדושה היתה חופפת עליהם כל היום, על דרך מה שנאמר (דברים לב, ז), שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך.</p> במעלת לימוד זכות 2012-06-28T14:42:58Z 2012-06-28T14:42:58Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/242-במעלת-לימוד-זכות avi masilaty@gmail.com <p>וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב: (נ, כ)</p> <p>בתרגום יוב"ע איתא, ואתון חשבתון עלי מחשבין בישין, דמא דלא הוינא מסתחר עמכון למיכל מן בגלל דנטיר לכון בבו הוא וכו'. והיינו שיוסף לימד זכות על אחיו, שחשבו עליו מחשבות רעות לומר, שמה שלא היה מיסב ואוכל עמהם בהיותו בבית אביו הוא מפני שהיה שונא אותם. ויוצא לפי זה דיוסף לימד זכות על אחיו במה שמכרוהו ודן אותם כשוגגים, והמשיך וביאר להם שלא היה מיסב עמהם מפני שאביו קרא לו, וכיבוד אב עדיף, ולא מפני שהיה שונא אותם.</p> <p>וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב: (נ, כ)</p> <p>בתרגום יוב"ע איתא, ואתון חשבתון עלי מחשבין בישין, דמא דלא הוינא מסתחר עמכון למיכל מן בגלל דנטיר לכון בבו הוא וכו'. והיינו שיוסף לימד זכות על אחיו, שחשבו עליו מחשבות רעות לומר, שמה שלא היה מיסב ואוכל עמהם בהיותו בבית אביו הוא מפני שהיה שונא אותם. ויוצא לפי זה דיוסף לימד זכות על אחיו במה שמכרוהו ודן אותם כשוגגים, והמשיך וביאר להם שלא היה מיסב עמהם מפני שאביו קרא לו, וכיבוד אב עדיף, ולא מפני שהיה שונא אותם.</p> פיוס המיצר והדואג או העני 2012-06-28T14:41:50Z 2012-06-28T14:41:50Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/241-פיוס-המיצר-והדואג-או-העני avi masilaty@gmail.com <p>וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי, וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב, וְעַתָּה אַל תִּירָאוּ אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם וְאֶת טַפְּכֶם וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל לִבָּם: (נ, יט-כא)</p> <p>וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי, וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב, וְעַתָּה אַל תִּירָאוּ אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם וְאֶת טַפְּכֶם וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל לִבָּם: (נ, יט-כא)</p> בענין מי שחטא לחברו אם צריך שיבקש בעצמו מחילה מחברו, או די במה שמחל לו חברו מעצמו 2012-06-28T14:40:18Z 2012-06-28T14:40:18Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/240-בענין-מי-שחטא-לחברו-אם-צריך-שיבקש-בעצמו-מחילה-מחברו,-או-די-במה-שמחל-לו-חברו-מעצמו-בלא-שיבקש-מחילה-ממנו avi masilaty@gmail.com <p>וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ, וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף בְּדַבְּרָם אֵלָיו, וַיֵּלְכוּ גַּם אֶחָיו וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו וַיֹּאמְרוּ הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי, וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב: (נ, טו-כ)</p> <p>וַיִּרְאוּ אֲחֵי יוֹסֵף כִּי מֵת אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ לוּ יִשְׂטְמֵנוּ יוֹסֵף וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ, וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף בְּדַבְּרָם אֵלָיו, וַיֵּלְכוּ גַּם אֶחָיו וַיִּפְּלוּ לְפָנָיו וַיֹּאמְרוּ הִנֶּנּוּ לְךָ לַעֲבָדִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנִי, וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַחֲיֹת עַם רָב: (נ, טו-כ)</p> גדולת יעקב אבינו וגדולת אבותיו הקדושים 2012-06-28T14:39:14Z 2012-06-28T14:39:14Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/239-גדולת-יעקב-אבינו-וגדולת-אבותיו-הקדושים avi masilaty@gmail.com <p>וַיְצַו אוֹתָם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֲנִי נֶאֱסָף אֶל עַמִּי קִבְרוּ אֹתִי אֶל אֲבֹתָי אֶל הַמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה עֶפְרוֹן הַחִתִּי, בַּמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא בְּאֶרֶץ כְּנָעַן אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת הַשָּׂדֶה מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי לַאֲחֻזַּת קָבֶר, שָׁמָּה קָּבְרוּ אֶת אַבְרָהָם וְאֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת יִצְחָק וְאֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ וְשָׁמָּה קָבַרְתִּי אֶת לֵאָה: (מט, כט-לא)</p> <p>וַיְצַו אוֹתָם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֲנִי נֶאֱסָף אֶל עַמִּי קִבְרוּ אֹתִי אֶל אֲבֹתָי אֶל הַמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה עֶפְרוֹן הַחִתִּי, בַּמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא בְּאֶרֶץ כְּנָעַן אֲשֶׁר קָנָה אַבְרָהָם אֶת הַשָּׂדֶה מֵאֵת עֶפְרֹן הַחִתִּי לַאֲחֻזַּת קָבֶר, שָׁמָּה קָּבְרוּ אֶת אַבְרָהָם וְאֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ שָׁמָּה קָבְרוּ אֶת יִצְחָק וְאֵת רִבְקָה אִשְׁתּוֹ וְשָׁמָּה קָבַרְתִּי אֶת לֵאָה: (מט, כט-לא)</p> למה נתברך יוסף בפריה ורביה - ובמהות השם שעל ידו מתברכין בפו"ר 2012-06-28T14:36:29Z 2012-06-28T14:36:29Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/238-למה-נתברך-יוסף-בפריה-ורביה-ובמהות-השם-שעל-ידו-מתברכין-בפו-ר avi masilaty@gmail.com <p>מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרֲכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם: (מט, כה)</p> <p>כתב רש"י ז"ל, ברכות שדים ורחם - ברכתא דאבא ודאמא. כלומר יתברכו המולידים והיולדות שיהיו הזכרים מזריעין טיפה הראויה להריון, והנקבות לא ישכלו את הרחם שלהן להפיל עובריהן. ע"כ.</p> <p>מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרֲכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם: (מט, כה)</p> <p>כתב רש"י ז"ל, ברכות שדים ורחם - ברכתא דאבא ודאמא. כלומר יתברכו המולידים והיולדות שיהיו הזכרים מזריעין טיפה הראויה להריון, והנקבות לא ישכלו את הרחם שלהן להפיל עובריהן. ע"כ.</p> השיר והשבח לחי העולמים 2012-06-28T14:35:20Z 2012-06-28T14:35:20Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/237-השיר-והשבח-לחי-העולמים avi masilaty@gmail.com <p>נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר: (מט, כא)</p> <p>ורש"י ז"ל כתב, הנותן אמרי שפר - כתרגומו, דבר אחר על מלחמת סיסרא נתנבא, ולקחת עמך עשרת אלפים איש מבני נפתלי וגו' (שופטים ד, ו), והלכו שם בזריזות וכן נאמר שם לשון שלוח, בעמק שולח ברגליו (שם ה, טו). הנותן אמרי שפר. על ידם שרו דבורה וברק שירה. ורבותינו דרשוהו, על יום קבורת יעקב כשערער עשו על המערה במסכת סוטה (יג, א). ותרגומו, יתרמי עדביה, יפול חבלו, והוא יודה על חלקו אמרים נאים ושבח. וכ"כ הראב"ע ז"ל. ע"ש.</p> <p>נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר: (מט, כא)</p> <p>ורש"י ז"ל כתב, הנותן אמרי שפר - כתרגומו, דבר אחר על מלחמת סיסרא נתנבא, ולקחת עמך עשרת אלפים איש מבני נפתלי וגו' (שופטים ד, ו), והלכו שם בזריזות וכן נאמר שם לשון שלוח, בעמק שולח ברגליו (שם ה, טו). הנותן אמרי שפר. על ידם שרו דבורה וברק שירה. ורבותינו דרשוהו, על יום קבורת יעקב כשערער עשו על המערה במסכת סוטה (יג, א). ותרגומו, יתרמי עדביה, יפול חבלו, והוא יודה על חלקו אמרים נאים ושבח. וכ"כ הראב"ע ז"ל. ע"ש.</p> אל יתהלל גבור בגבורתו 2012-06-28T14:34:16Z 2012-06-28T14:34:16Z https://haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-ויחי/236-אל-יתהלל-גבור-בגבורתו avi masilaty@gmail.com <p>לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה': (מט, יח)</p> <p>בתרגום יונתן בן עוזיאל כתוב, בעת שראה יעקב בנבואה את תשועת גדעון בן יואש, ואת תשועת שמשון בן מנוח, שעומדים להושיע את ישראל, אמר, לא לישועת גדעון אני מצפה, ולא לישועתו של שמשון אני אקוה, כי ישועתם ישועת שעה. אלא לישועתך ה' אני מקוה ומצפה, כי ישועתך ישועת עולמים. וכעין זה הוא בתרגום ירושלמי שם.</p> <p>לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה': (מט, יח)</p> <p>בתרגום יונתן בן עוזיאל כתוב, בעת שראה יעקב בנבואה את תשועת גדעון בן יואש, ואת תשועת שמשון בן מנוח, שעומדים להושיע את ישראל, אמר, לא לישועת גדעון אני מצפה, ולא לישועתו של שמשון אני אקוה, כי ישועתם ישועת שעה. אלא לישועתך ה' אני מקוה ומצפה, כי ישועתך ישועת עולמים. וכעין זה הוא בתרגום ירושלמי שם.</p>