הדפסה
המלאכים בעזר האבות הקדושים

וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם: (לב, ג)

ורבותינו אמרו (ב"ר עד, ד), וישלח יעקב מלאכים, מלאכים ממש. ע"ש. וצריך לומר שהיו ליעקב אבינו עוזרים ושמשים ממלאכי שמים, שהקב"ה נתן לו לעזרו ולסייעו, וכן עשה לכל האבות הקדושים.

שהרי מנהג העולם כן הוא, שכל ממשלה מעמידה לכל אחד מן השרים עוזרים ויועצים וכו', כדי שיהיו לו לעזר בביצוע תפקידו הרם, כל דבר לפי ענינו. והאבות הקדושים שהם שרים גדולים העוסקים במלאכת הי"ת בעולמו, להביא דבר ה', ולקרב לבות בני אדם לאביהם שבשמים, וללמד דעת ה' וחכמתו, ועשיית צדק ומשפט, ומלמדים לבני האדם שיעשו חסד זה עם זה, ושיאהבו אמת ושלום וכו', אם כן, צריכים הם עוזרים נאמנים ומיומנים במלאכתם מלאכת שמים, והקב"ה שבחר בהם בעבודתם הקדושה, העמיד להם מלאכים מן השמים להיות להם לאחיעזר ואחיסמך, ואינם צריכים לשום עזר אחר, כי מלאכי רום, עומדים הכן לשירותם, ולעשות כל חפצם.

[א"ה - ובזוהר פר' עקב (ח"ג רעב, א), איתא, מיכאל גבריאל נוריאל שמשין דתלת אבהן, והם ר"ת "מגן", וראיתי בשם ספר מעשה רוקח בפירושו למשניות חלה שכ' כי מיכאל גבריאל נוריאל עולה בגימ' אברהם יצחק יעקוב (מלא וי"ו).

ובילקוט שמעוני (בראשית רמז קל"ב), כתב הקדמה נפלאה בשם מדרש אבכיר, וזה לשונו, בשעה שהיו מתאבקים יעקב והאיש שכנגדו, רצה כת של מיכאל לסכנו אלא שנגלה עליהן הקב"ה, וכיון שראה להקב"ה תשש כחו שנאמר וירא כי לא יכול לו ויגע בכף ירכו, אמר לו הקב"ה למיכאל יפה עשית שעשית כהן שלי בעל מום. אמר לו, רבונו של עולם והלא אני כהנך, א"ל אתה כהני ברקיע והוא כהני בארץ, מיד קרא מיכאל לרפאל אמר לו חברי בבקשה ממך עמוד עמי בצרה, שאתה ממונה על הרפואות ירד ורפאו וכו', אמר ליה הקב"ה למיכאל למה עשית כן לבני בכורי, אמר לפניו לכבודך עשיתי. אמר ליה, מעכשיו תהא ממונה עליו ועל זרעו עד סוף כל הדורות, הדא הוא דכתיב (דניאל י, כא), כי אם מיכאל שרכם. וכתיב ובעת ההיא יעמוד מיכאל השר הגדול (שם יב, א), וכתיב, כי מי גוי גדול (דברים ד, ז-ח). יבוא גדול ויעמוד על הגדול. אתה אש דכתיב (עובדיה א, יח), והיה בית יעקב אש, יבוא אש ויעמוד על אש. אתה ראש למלאכי השרת והוא ראש לכל האומות, יבוא ראש ויעמוד על הראש. אתה עליון למלאכי השרת והוא עליון, דכתיב (דברים כח, א), ונתנך ה' אלהיך עליון יבוא עליון ויעמוד על עליון ויבקש מן העליון רחמים עליהם, דכתיב (קהלת ה, ז), כי גבוה מעל גבוה שומר וכו'. יבח"ר].

וזכורני שבסדור הנפלא תפלת החדש דפוס ליוורנו כנוסח החיד"א זלה"ה וכן הוא בסדור בית עובד, בתפלת שחרית אחר ק"ש של שחרית כשאומרים "עזרת אבותינו" כתוב שם שיש לכוין בשמות המלאכים מיכאל, מלכיאל, שננדיאל, וחשבתי דרכי שהכונה היא ששלש שמות אלו שהם מלאכים, הן המה היו עזרת אבותינו, שהעמיד להם הקב"ה לעזרתם, וכנ"ל. ואם כנים דברינו אלה, נמצאו דברי רבותינו ז"ל מדוקדקים מאד, שאמרו "מלאכים ממש", שהמילה "ממש" היא ר"ת של אותם שלשה מלאכים הנזכרים, שהעמיד הקב"ה לעזרתם, ואותם שלח יעקב להביא דברו עד עשו אחיו, והוא נפלא.

והראני הרה"ג ר' יעקב בצלאל חרר ישצ"ו, בספר דבש לפי למרן החיד"א זלה"ה (מערכת מ אות לה), שכה כתב, כי יש מלאכים שעזרו ליעקב בעת צרתו מעשו, והיה זה בכח עליון, והם, מיכאל מלכיאל שננדיאל, גימטריא עזר"ת, וצריך לכוין באומרו עזר"ת אבותינו, כ"כ בזהר חדש הובא בפליאה. וכתב הרב הקדוש מהר"ש מאסטרופולי ז"ל שהוא גימטריא "וישלח יעקב מלאכים" מספר תרע"ז כמספר שמות המלאכים הנז', וזה שאמר רש"י ז"ל וישלח יעקב מלאכים, מלאכים "ממש", כי ר"ת מלכיאל מיכאל שננדיאל "ממש". עכ"ד. ושמחתי כמוצא שלל רב, שזכיתי לכוין לדברי קדשו, והי"ת ינחנו תמיד בדרך אמת למען שמו.