הדפסה
שבת קודש מקור הברכה

 

וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ וגו': (ב, ג)

כמו שהקב"ה ברא ויצר את האדם, ומכל זרעו בחר באברהם אוהבו, ונתן בידו את הברכה, כדכתיב (נחמיה ט, ז ואילך), אתה הוא ה' האלהים אשר בחרת באברם וגו', וכתיב (בראשית יד, יט), ברוך אברם לאל עליון. והוא מסר הברכה ליצחק, ויצחק מסרה ליעקב, ויעקב ליוסף ומשם לכל ישראל, ועל ידם משתלשלת הברכה לכל באי עולם.

וכן בחר ה' בציון, ושם ציוה את הברכה חיים עד העולם (תהלים קלג, ג), ומארץ ישראל משתלשלת הברכה לכל ארצות תבל וכמבואר כל זה בזוה"ק ושאר ספרים, כי שם ציוה ה' את הברכה.

כמו כן היום השביעי נבחר מכל הימים, ובו נתן הי"ת את הברכה, ויום השביעי משפיע ברכה לכל הימים, וזה שנאמר כאן, ויברך אלהים את יום השביעי, ויקדש אותו. וכן תקנו חז"ל בנוסח התפלה, "וברכתו מכל הימים", היינו, שלקח יום השבת את הברכה של כל הימים. ואמרו רבותינו (ב"ר יא, א), על הפסוק (משלי י, כב), ברכת ה' היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה, ברכת ה' היא תעשיר זו השבת שנאמר ויברך אלהים את יום השביעי וכו', ע"ש.

וכן אמר המשורר הקדוש רבינו שלמה הלוי אלקבץ ז"ל, לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה. כי כל הברכות לא באות אלא ממנה.

והרוצה סיעתא דשמיא שואב מן השבת לכל ימי השבוע ומצאתי ששבת בגימטריא "עזרת הוי'ה", היינו שהשומר שבת קודש כהלכתה זוכה לעזרת ה' בכל אשר יעשה.