הדפסה
מהם "בגדי השרד"

וּמִן הַתְּכֵלֶת וְהָאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת הַשָּׁנִי עָשׂוּ בִגְדֵי שְׂרָד לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ וַיַּעֲשׂוּ אֶת בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה: (לט, א)

פירש"י ז"ל שבגדי השרד הנזכרים כאן, אינם בגדי אהרן ובניו הכהנים, אלא בגדים שמכסים בהם כלי הקדש בשעת סילוק מסעות, שהרי לא נאמר כאן שש, ואילו בבגדי הכהנים לא מצינו באחד מהם ארגמן או תולעת שני בלא שש, וזו הוכחה שכאן מדובר בבגדים שמכסים בהם את כלי המקדש.

והנה עצם הפירוש הזה כתוב לענ"ד בתרגום יונתן בן עוזיאל ע"ה, וז"ל ומן תִכְלַא וארגוונא וצבע זהורי, עבדו לבושי שמושא לשמש בקודשא, ועבדו ית לבושי קודשא די לאהרן כהנא וכו'. הרי חילקם לשני ענינים, הראשונים הם לבושי שמושא לשמש בקודשא, שהם הבגדים שמכסים בהם את כלי המקדש במסעותיהם, ואח"כ כתב שעשו את בגדי אהרן, כאמור בפסוק, ויעשו את בגדי הקדש אשר לאהרן.

אלא שצריכים להבין את ההוכחה שכתב רש"י ז"ל, שלא נזכר כאן שש, ובבגדי כהונה יש שש. והרי בהמשך אותו הפסוק הזכיר בגדי אהרן, ובהם יש שש, והדרא קושיא לדוכתה, למה הזכיר תכלת וארגמן וכו', ולא הזכיר את השש, והרי באותו פסוק נזכרים גם בגדי אהרן, וצ"ל דכיון שבראש הפסוק מדובר על בגדי הקדש לכסות כלי המקדש, ע"כ לא הזכיר את השש, ומה שהזכיר בגדי אהרן היינו שיעשו אותם כדינם המפורש למעלה. ועדיין צ"ע.