הדפסה
באיזה ספר כתבו את מעשה עמלק ונצחון יהושע

וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. (י"ז, י"ד)

כתב רבינו אברהם ן' עזרא ז"ל, "כתב זאת זכרון בספר", זאת הפרשה בשנת הארבעים נאמרה, והעד שאמר בספר, בפתחות הבי'ת הנודע, (שזה כמו ה'א הידיעה), והוא ספר התורה. או ספר אחר היה להם, ויקרא ספר מלחמות ה', (וכנראה סמך על הפסוק, אז יאמר בספר מלחמות ה'), ואיננו אתנו, כאשר אין לנו ספר הישר, (והכתוב אומר, הלא היא כתובה על ספר הישר). ומדרש עדו, ודברי הימים למלכי ישראל, וספרי שלמה, עכ"ל.

והרמב"ן ז"ל כתב, אמר רבי אברהם כי הוא ספר נודע, והוא ספר מלחמות ה' וכתוב בו המלחמות שעשה ה' בעבור יראיו, ויתכן שהיה מימות אברהם אבינו ע"ה, ואין בדבריו אלא רק תואנה. והנכון בעיני, כי בספר ירמוז לספר התורה, כענין שכתוב (דברים לא, כו), לקוח את ספר התורה הזה, וכו'. עכ"ל. ובאמת שגם הראב"ע ז"ל הקדים וכתב, שהוא ספר התורה, ואח"כ שב וכתב או ספר אחר וכו', וכנראה שגירסא אחרת היתה לפני רבינו הרמב"ן ז"ל, שלא כתוב בה הפי' הראשון של הראב"ע ז"ל, ועל כן העיר עליו. ומה שכתב הראב"ע ז"ל שיש ספר מלחמות ה', הנה יש לו סימוכין מתרגום יונתן בן עוזיאל שכתב, ואמר ה' למשה, כתוב דא דוכרנא, בספר סבייא דמלקדמין וכו'. וכתב בפירוש יונתן, פירוש זקנים הראשונים כתבו כל דבריהם בספר מלחמות, וכמוזכר ג"כ ספר הישר, וכעת איננו איתנו. עכ"ל. ונמצא דדברי רבינו ן' עזרא מקורם ברוך בדברי תרגום יוב"ע.